D66 en PvdA: Pak lerarentekort aan door overstap voor ambtenaren aantrekkelijker te maken

Beeld: Sabastiaan Nederhoed

Het Haagse onderwijs, en zeker Haagse kinderen, lijdt onder het lerarentekort. Daarom willen D66 en PvdA dat de gemeente werk maakt van een terugkeergarantie voor gemeentelijke ambtenaren die de overstap maken naar het onderwijs. Zo willen de twee partijen het aantrekkelijker maken voor ambtenaren om voor de klas te staan en het lerarentekort aan te pakken.

De gemeente Den Haag heeft al verschillende maatregelen getroffen om de overstap naar het onderwijs te stimuleren, waaronder het project ‘Ambtenaren in het Onderwijs’. In dit project lopen gemeenteambtenaren één dag per week stage in het Haagse onderwijs. Deze pilot is zeer succesvol gebleken en heeft bijgedragen aan een betere samenwerking tussen gemeente en onderwijsinstellingen. Caroline Verduin (D66): “Het is van groot belang dat we nu actie ondernemen om het lerarentekort aan te pakken. Een terugkeergarantie kan net dat steuntje in de rug zijn dat ambtenaren nodig hebben om voor het onderwijs te kiezen.”

Om de overstap naar het onderwijs nog aantrekkelijker te maken, willen D66 en PvdA nu een terugkeergarantie van twee jaar invoeren. Deze garantie houdt in dat ambtenaren die kiezen voor een zij-instroomtraject in het onderwijs, na maximaal twee jaar kunnen terugkeren naar hun oude functie binnen de gemeente. Dit vermindert de risico’s voor ambtenaren die een carrière in het onderwijs overwegen en kan bijdragen aan het verminderen van het lerarentekort. Samir Ahraui (PvdA): “Onderwijs is de sleutel tot een betere toekomst. Met de terugkeergarantie willen we meer talenten naar de klas trekken en ambtenaren op een unieke wijze inzetten en behouden voor de maatschappelijke uitdagingen van Den Haag.”

Eerder diende D66 al een motie in om een terugkeergarantie te onderzoeken, maar deze werd mede op verzoek van het college aangehouden. Inmiddels is het voorstel van Verduin en Ahraui al beleid in Amsterdam, waardoor de twee raadsleden alsnog werk willen maken van hun voorstel. “We moeten alles op alles zetten om het lerarentekort aan te pakken. Dat kan alleen als we de overstap naar het onderwijs aantrekkelijker maken”, benadrukken beide raadsleden.