D66 en HvDH: grote zorgen over kankerverwekkende kindervapes

Beeld: Thomas Stephan

‘Lood, ontsmettingsmiddel en heel veel nicotine.’ Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de inhoud van e-sigaretten (ook wel vapes genoemd) nog veel gevaarlijker is dan gedacht. Raadsleden Caroline Verduin (D66) en Rita Verdonk (Hart voor Den Haag) maken zich grote zorgen en stellen vragen aan de wethouders. De gemeente moet meer doen om de gezondheid van de Haagse jeugd te beschermen, door betere voorlichting en strengere handhaving op de verkoop van illegale kankerverwekkende vapes.

‘Een vape kan wel gelijk staan aan 200-400 sigaretten. Bizar. Veel jongeren denken dat vapen een onschuldige gewoonte is, maar dat is het niet. De gemeente moet meer doen om de gezondheid van jongeren te beschermen.’ Zegt Caroline Verduin.

‘Alleen verbieden van vapes is niet voldoende blijkt uit de cijfers. De gemeente moet meer instrumenten inzetten om gezondheidsschade van jongeren te voorkomen. ’ stelt Rita Verdonk

In het Haagse preventieakkoord heeft het college al voorgenomen om meer aandacht te besteden aan vapen bij jongeren door voorlichting via social media en ouders te betrekken. De raadsleden willen weten hoe de voorlichting via social media eruit ziet en of sportverenigingen, onderwijs en jongerenwerk daar ook bij betrokken worden.

‘Ik kan me voorstellen dat jongeren verleid worden door de kleurtjes en smaakjes die de vapes hebben. Maar laat ze vooral niet vergeten dat er lood en ontsmettingsmiddel in zit. Dat wil je toch niet in je lijf?’ waarschuwt Rita Verdonk

‘Op en rond het schoolplein wordt vaak voor de eerste keer kennisgemaakt met vapen. Met rookvrije schoolzones en goede lespakketten op scholen kan gelijk een gezonde norm gesteld worden voor jongeren’ zegt Caroline Verduin.