Anno Fekkes: Geef beeld “Stille Stijd” een plek in Den Haag

Beeld: Marten Kooistra

Den Haag is de stad met het hoogste suïcidecijfer onder jongeren van de grote steden. Een zorgelijke constatering, vindt Anno Fekkes van D66. Er moet meer actie worden ondernomen. Een van de voorstellen van Fekkes is om toch het standbeeld Stille Strijd, dat al tijdelijk in Den Haag stond, een permanente plek te geven

Voorzitter,

In Den Haag is het suïcidecijfer onder jongeren hoger dan in de andere G4 steden.

Dit is een zorgelijke constatering. Dat betekent dat we er alles aan moeten doen om te zorgen dat we snel koploper af zijn. Veel inwoners van onze stad zijn zich niet bewust van de reden waarom jongeren tot zelfdoding overgaan en hoe dit kan worden voorkomen. Er heerst helaas een taboe op praten over zelfdoding. Volgens D66 Den Haag moeten we er alles aandoen om uit deze negatieve spiraal te komen en jongeren tijdig te informeren en professionele hulp te bieden.

Daarom pleit D66 om, naast de plaatsing van de bestaande ‘Ik zie je’ plaquettes, de door ons schriftelijk gestelde vraag alsnog positief te beantwoorden om het beeld ‘Stille Strijd’ een permanente plek in onze stad te geven. Het draagt bij aan de bewustwording en opent het urgente, noodzakelijke gesprek.

Daarnaast hebben we in december geconstateerd dat ‘Stille Strijd’ zeer veel troost aan nabestaanden biedt.

Geef ‘Stille Strijd’ daarom in 2025 een goed bereikbare plek in onze stad en nodig leerlingen van basisscholen en scholen van voortgezet onderwijs uit om ter plekke geïnformeerd te worden over hoe zelfdoding kan worden voorkomen. En, als ze daar dan toch zijn, kunnen we hen vragen te helpen bij het onderhoud van dit unieke beeld. Laten we in ons streven om het aantal zelfdodingen onder jongeren snel terug te brengen, deze kans met beide handen aangrijpen!

Voorzitter, D66 vindt het daarnaast een goede zaak dat de Sumona aanpak wordt ingezet. Kan het college aangeven welke resultaten hiermee geboekt worden en welke andere initiatieven in dit kader op de rol staan?

U geeft aan dat u met Stroom contact heeft opgenomen over de houdbaarheid van het beeld in de openbare ruimte. Nu heb ik Stroom hoog zitten, ik weet niet wie u gesproken heeft, maar van dit advies snap ik werkelijk niets! Het beeld staat alleen maar in de buitenruimte en nergens anders. Het is gemaakt van kunststof, speciaal bedoeld voor buitenbeelden. Ik heb ook een onderhoudsplan ontvangen en dat stuur ik u graag toe: daarin staat dat vooral zachte kwasten en doeken en eventueel milde schoonmaakmiddelen (water kan ook) benodigd zijn om het materiaal in goede conditie te houden!