D66 geschrokken van ‘ontgroening’ die eindigt met een student in het ziekenhuis

Hofvijver binnenhof centrum

Beeld: Mark Boss

Op zondag is een student na vier uur uit de Hofvijver gered. De jonge student was in het water achtergelaten als onderdeel van een ‘ontgroening’ en moest door de brandweer worden gered. “Dit soort wantoestanden verdienen geen enkele plek in Den Haag”, zeggen D66-raadsleden. Ze hebben op opheldering gevraagd en willen weten wie verantwoordelijk is.

Afgevoerd naar ziekenhuis

Nadat de student door de politie was gered is hij met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht. “Dit is niet een leuk feestje waarbij er iets teveel gedronken wordt”, zegt raadslid woordvoerder veiligheid Marije Mostert (D66). “Als je ervoor zorgt dat je aspirant leden in het ziekenhuis belanden door jouw handelen, dan ga je een grens over die geen enkele studentenvereniging over zou mogen gaan”. Het raadslid heeft aan het stadsbestuur om opheldering gevraagd, zoals welke studentenvereniging verantwoordelijk is voor de actie. “Dit gaan we niet een tweede keer meemaken”.

Past niet in een leuke studentenstad

“Je studententijd moet een van de mooiste tijden van je leven zijn”, zegt woordvoerder studentenzaken Demi van Wijk. “Pesten, mishandelen of hoe je dit soort zaken dan ook wil noemen horen hier niet thuis”. Caroline Verduin, woordvoerder onderwijs, valt haar bij. “Dit is een incident en laten we hopen dat het hierbij blijft. We hebben de afgelopen jaren heel veel vreselijke dingen bij studentenverenigingen gezien, met als recent dieptepunt een speech waarin vrouwen werden afgeschilderd als hoeren en waarin mannelijke leden luidkeels goedkeurend meeriepen”, zegt Verduin. “Dat past niet in een leuke studentenstad en dat past niet in de stad van Vrede en Recht”. Daarom trekken de raadsleden nu een duidelijke grens. Van Wijk: “Alleen dan zorgen we ervoor dat Den Haag naast de snelst groeiende studentenstad, ook de leukste studentenstad kan zijn!”