D66 zoekt de samenwerking in de regio voor Hospice Nocturne

Op 9 maart jl. bezochten de D66 raadsleden Huib Clarisse en Josefien Rooks het Hospice Nocturne.

Collega Raadslid D66 Rita Boer Rookhuiszen uit West Betuwe was uitgenodigd om mee te komen kijken naar wat zij zoal doen voor de regio m.b.t. palliatieve zorg door vrijwilligers.

Het was alweer ruim zes maanden geleden dat raadsleden Culemborg op bezoek waren om de nieuwbouwplannen en de rol van Hospice Nocturne voor de regio te horen.

Het was bijzonder fijn om op deze wijze bijgepraat te worden en tegelijkertijd een rol te pakken om de samenwerking in de regio voor het hospice te agenderen.

Tijdens een ontmoeting in september 2021 vertelde het bestuur dat door de toenemende vraag naar terminale zorg en de snel stijgende vergrijzing, ook in onze regio, er aanleiding is om de stap te maken naar een grotere ruimte met vier gastenkamers met de mogelijkheid tot uitbreiding naar vijf. Inmiddels is er veel gebeurd. Er is en wordt enorm hard gewerkt om fondsen te werven.

Dankbaarheid gaat naar de gemeenteraad en het college van Culemborg voor de betrokkenheid en financiële ondersteuning. Ook zijn er veel donaties, groot en klein, ontvangen en leningen met maatschappelijk betrokken voorwaarden. Dit alles zorgt voor een ‘go’ voor de verdere ontwikkeling en bouw van het hospice.

Het bestuur: “Samen met de betrokken partijen wordt er nu flink gewerkt aan de vervolg stappen. Een van de stappen die hoog op de agenda staat van het bestuur is de gemeenten West Betuwe en Buren enthousiast te maken voor onze regionale functie, wij geloven in een oud Afrikaans gezegde ’alleen ga je sneller, samen kom je verder’. En langzaamaan gaat er ook een actief beroep gedaan worden op de regionale ondernemers om samen het hospice mooie aan te kleden.

Wij zijn trots op ons hospice en zien dat we met ons enthousiasme en oprechte aandacht voor onze gasten en naasten echt een verschil kunnen maken door leven aan de dagen te geven.”
Hospice Nocturne, een onmisbare faciliteit voor de regio Wij zijn Hospice Nocturne, een vrijwilligersorganisatie voor palliatieve zorg en aandacht in de laatste levensfase.

Ons hospice is een instelling in de terminale zorg met een huiselijke sfeer. Het doel van deze zorg is om de kwaliteit van leven zo goed mogelijk te krijgen en te houden in de laatste periode van iemands leven.

Sinds 1997 is het hospice in Culemborg en zeker ook na de fusie met Geldermalsen een zeer belangrijke faciliteit voor de gemeenten Culemborg, West Betuwe en omliggende dorpen. Onze bekendheid in de regio groeit, evenals het aantal gasten en vrijwilligers