D66 voor een schonere gemeente

D66 Bergen op Zoom heeft de afgelopen jaren een speerpunt gemaakt van zwerfafval. We hebben verschillende vragen gesteld en gesprekken gevoerd tijdens commissies. Wij blijven ons inzetten tegen zwerfafval.

Beeld: D66 Bergen op Zoom

Wat doen wij tegen zwerfafval?

Zwerfafval is een algemeen probleem in Bergen op Zoom. Door het tekort aan handhaving, niet genoeg plekken voor recycling en onvoldoende voorlichting zijn foto’s zoals hierboven steeds vaker te maken in onze gemeente. Wat doet D66 Bergen op Zoom?

Onze raadsleden maken zwerfafval continu bespreekbaar in de gemeenteraad. Zo heeft Ufuk voor elkaar gekregen dat het college de 25-meter regel gaat invoeren. Ons raadslid Berend prikt zelfs in zijn vrije tijd regelmatig zwerfafval bij hem in de buurt, gewoon omdat het belangrijk is.

Supermarkten, horeca, parkeerplaatsen

Het feit is dat rond parkeerplaatsen van supermarkten en afhaalhoreca het meeste zwerfafval te vinden is. Deze bedrijven gooien natuurlijk niet zelf het afval op straat, maar zijn wel indirect verantwoordelijk. Om de verantwoordelijk ook bij de (indirecte) vervuiler te houden hebben wij de 25-meter regel voorgesteld. Het college heeft dit voorstel overgenomen!

De 25-meter regel betekent dat bepaalde ondernemingen het zwerfafval binnen een straal van 25 meter rondom de vestiging zelf opruimen. Voor sommige situaties kan het bereik ook worden vergroot tot 50 meter.

Het voordeel hiervan is dat de ondernemingen die indirect verantwoordelijk zijn voor zwerfafval ook zelf bewust worden van het zwerfafval in hun omgeving. Verder hebben ook deze ondernemingen voordeel van een schone omgeving. Klanten vinden dit prettiger en voelen zich meer op hun gemak, win-win dus!