De investerende gemeente

D66 wil de ruime financiële reserve benutten voor een actief investeringsbeleid bijvoorbeeld in verduurzaming en maximale ontzorging. De gemeente stelt zich hierin pro-actief op.

Behoud gezonde financiën

Als sociaal-liberalen willen wij zorgvuldig omgaan met de overheidsfinanciën, natuurlijk ook die van de gemeente Baarn. Dat is het resultaat van gezond financieel beleid in de afgelopen jaren, maar er zijn de nodige risico’s, zoals:

• Over een aantal jaar krijgt Baarn minder geld van de Rijksoverheid.
  • De kosten voor het sociaal domein zullen ook de komende jaren nog verder stijgen.
  • De noodzakelijke duurzaamheidsmaatregelen zullen de komende jaren veel geld kosten.

Beide zijn bepalend voor onze financiën. D66 wil graag ieder jaar een sluitende meerjarenbegroting kunnen presenteren zodat we de algemene reserve op een peil van minimaal 10 miljoen euro houden.

Gebruik de ruime reserve voor een actief investeringsbeleid

Baarn heeft een ruime reserve van ongeveer 15 miljoen euro. Die ruimte wil D66 de komende periode benutten. Met een actiever investeringsbeleid willen we een impuls geven aan belangrijke maatschappelijke thema’s zoals:

• Verduurzaming: maximaal ontzorgen van inwoners
  • Betere communicatie en dienstverlening
  • Verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte
  • Stimuleren (nieuwe) maatschappelijke initiatieven

Gemeentebelastingen moeten uitlegbaar zijn

Ondanks de grote reserve in de gemeentekas is er wel enige reden tot zorg. De gemeente staat voor grote opgaven in de komende jaren. Een simpele rekensom leert ons bijvoorbeeld dat alleen al het verduurzamen van de woningen minstens enige honderden miljoenen euro’s gaat kosten. Als de gemeente daar maar een paar procent van moet betalen is onze reserve meteen weg.

Dat betekent dat we als gemeente dan andere inkomsten moeten genereren. Eén van de weinige knoppen waar we aan kunnen draaien, is de onroerende zaakbelasting (OZB). Deze is in Baarn lager dan in andere gemeenten. D66 staat dan open voor een stijging van het tarief van de OZB. Maar alleen als duidelijk en transparant aan inwoners uitgelegd kan worden waaraan een stijging wordt besteed.