Rekenkameronderzoek Zwolse inkomensregelingen

D66 wil dat de gemeente er echt voor mensen is. Uit het rapport van de Rekenkamer blijkt dat dit in Zwolle nog niet altijd goed gaat. In haar bijdrage aan het debat benadrukt raadslid Lizet dat de gemeente meer persoonlijk contact moet bieden en beter moet samenwerken om inwoners vooruit te helpen.

Hieronder leest u haar bijdrage.

Doen we het als overheid wel goed genoeg?

Een overheid moet er voor je zijn, een overheid moet je verder helpen, een overheid moet je gelijk behandelen. Voor D66 betekent dat de gemeente elke dag keihard moet werken om de beste versie van zichzelf te worden. En laten we eerlijk zijn: op basis van het voorliggende Rekenkamerrapport is onze conclusie: die versie zijn we (nog lang) niet! 
 
Als eerste wil ik graag de Rekenkamer bedanken voor het alert maken op onze controlerende taak als raadslid. Laat ik vooral hand in eigen boezem steken, want mijn retorische vraag aan mijzelf is of ik wel scherp genoeg ben geweest de afgelopen maanden met betrekking tot het verbeteren van het bereik en het effect van inkomensregelingen in plateaus, maatregelen, quickwins, nieuw opdracht wijkteams enzovoort. Misschien zijn we in alle moeilijke woorden de kernvraag vergeten: doen we het als overheid wel goed genoeg?  Daarom start ik met een vraag aan de Rekenkamer: Wat is de reflectie van de Rekenkamer op de uitkomsten van het onderzoek waarin er toch veel kritiek komt op het functioneren als overheid? 
 
Voor onze fractie zijn er vanavond twee belangrijke punten die we willen bespreken.

Persoonlijke hulp aan mensen

Ons eerste punt is de persoonlijke hulp aan mensen. In de afgelopen jaren in de raad is het vaak gegaan over de menselijke maat. De gemeente heeft ook een programma de menselijke maat. En het is een uitgangspunt van het beleid wat we met elkaar in oktober 2024 hebben vastgesteld! En wat me dan toch opvalt, en tegenvalt, is dat uit de analyse van het rapport blijkt: er is weinig persoonlijk contact, er is geen contactpersoon én we helpen mensen vooral administratief én zakelijk. Mijn vraag aan het college is wat hun reflectie hierop is? Doen we dit nu beter of anders?

De gemeente die er als overheid voor je moet zijn

Ons tweede punt is de gemeente die er als overheid voor je moet zijn, een overheid die je vooruithelpt. En daar zijn voor de gemeente Zwolle nog wel een paar kritische noten te kraken. Uit het Rekenkameronderzoek blijkt: er wordt niet integraal gewerkt tussen beleid en uitvoering, er is geen regie in de uitvoering en we lossen de problemen niet structureel op. Hier ben ik vooral benieuwd naar de acties van het college om dit te verbeteren. 
Als raadslid is het verleidelijk me te storten op de aanbevelingen. Terwijl we net als raad hebben besloten ambtshalve uit te keren en te stoppen met zware bewijslasten als mensen regelingen gebruiken. D66 is dus vooral benieuwd naar de tussentijdse resultaten. En tegelijkertijd maken we ons na het rapport van de Rekenkamer wel zorgen over de positie van de raad als het gaat over het kunnen bijsturen over het niet-bereik én de effectiviteit. Graag zou ik de Rekenkamer vragen welke aanbevelingen zij richting de raad hebben om hier beter op te sturen?

Tot slot is onze conclusie dat we het als overheid nog niet goed genoeg doen. D66 wil een overheid die er voor je is en een overheid die je vooruithelpt. Dat doen we in Zwolle, maar niet altijd. Dat betekent dat de gemeente élke dag keihard moeten werken om de beste versie van onszelf te worden. Door persoonlijk in contact te zijn, door samen regie te nemen en vooral door mensen te helpen, ook als het even moeilijk is.