Meer vluchtelingen en woningen voor Wijchen

In ter Apel moeten vluchtelingen buiten slapen in onmenselijke omstandigheden. Unicef luidt er de noodklok omdat ze zich terecht zorgen maken over de kinderen. En Artsen zonder Grenzen is voor het eerst actief in Nederland.

Tegelijkertijd worden in Wijchen al vijf maanden lang naar volle tevredenheid Oekraïense vluchtelingen opgevangen in het oude gemeentehuis. Door de Wijchense gemeenschap is er met man en macht gewerkt om deze vluchtelingen een prettig verblijf te geven waardoor ze het leven weer op kunnen pakken en de oorlog tijdelijk kunnen vergeten.

Wij leven in een land waar de ene groep vluchtelingen met open armen wordt ontvangen en de andere groep buiten in de kou de nacht doorbrengt.

We kunnen niet alles op Ter Apel af blijven schuiven. Alle vluchtelingen verdienen gelijke kansen. Daarom dient Wijchen haar verantwoordelijkheid te nemen voor alle vluchtelingen.
D66 wil die verantwoordelijkheid nemen door flexwoningen te bouwen en 1 op de 3 flexwoningen te reserveren voor vluchtelingen. Zo creëren we lucht in de vluchtelingenketen.
En zorgen we direct voor woningen voor onze eigen inwoners.
Maar daar houdt het niet op. Als wij succesvol deze mensen, die vluchten voor oorlog en geweld willen opnemen in de samenleving, moeten we ook als gemeente het lef hebben om te investeren. Door middel van scholing en werk en het opnemen van deze mensen in onze samenleving creëren wij een win-win situatie.
Zo zorgen wij voor een eerlijke samenleving waar iedereen vrij is en we niemand laten vallen.

Beeld: D66