Geen blok aan been na aflossen schulden

Mensen die hun schulden hebben afgelost verdienen een steuntje in de rug door de BKR-registratie te schrappen. Dat vindt D66 Wijchen.

Mensen die succesvol een schuldhulptraject hebben afgerond, staan momenteel nog voor 5 jaar geregistreerd bij het BKR. Een dergelijke registratie voorkomt dat mensen extra schulden maken, maar deze registratie verdwijnt niet meteen als de schulden zijn afgelost.

Maikel Lukkezen: “Een lange BKR registratie is een blok aan het been voor mensen die hun leven proberen op te pakken.”

Als mensen voor lange tijd geregistreerd staan bij het BKR, belemmert dit hun leven. Een BKR registratie zorgt ervoor dat je moeilijk of geen hypotheek kunt krijgen. Door de lange termijn van 5 jaar is het voor mensen in de praktijk onmogelijk om een huis te kopen. Dit is enorm ingrijpend en voelt als blok aan het been voor de
betrokkenen.

Een aantal partijen is tegen dit voorstel omdat er een kans is dat mensen weer snel in de schulden belanden.
D66 Wijchen is echter van mening dat voor deze mensen de nazorg van de gemeente dan tekortschiet.

Maikel Lukkezen: “Dat een kleine groep mensen snel weer schulden maken mag niet betekenen dat we de meerderheid opzadelen met problemen”

De motie van D66 Wijchen om na een half jaar de BKR registratie af te schaffen werd gesteund door een meerderheid van de raad. VVD en Kernachtig Wijchen waren tegen.