Westervoort zelfstandig? Onze positie

Als D66 hebben we voor de verkiezingen in 2022 aangegeven dat we het liefst zelfstandig willen blijven, maar als we onze dienstverlening aan de inwoners niet meer voldoende kunnen waarborgen we positief tegenover een fusie staan.

We hebben afgelopen jaar in onze fractie dit onderwerp veelvuldig besproken en zijn tot de conclusie gekomen dat met de ontwikkelingen in de regio, de aankomende bezuinigingen op het gemeentefonds en groeiende overheveling van taken vanuit Den Haag aan de gemeente een robuustere gemeente omvang voor onze inwoners belangrijk is om taken met de juiste kwaliteit uit te blijven voeren.

D66 wil onderzoeken wat voor de inwoners van Westervoort de beste uitkomst is bij een mogelijke fusie. Dat kan wat D66 betreft Arnhem of de Liemers zijn. We kijken hierbij naar wat het beste bij zowel onze dorpsidentiteit als de brede leefbehoefte van Westervoortse inwoners past. Hierop hebben wij nog geen antwoord.