Column 2: Oosterhuis in Westerveld / Een nieuw jaar

Een kijkje in de keuken van een raadslid in de Gemeente Westerveld.

Een nieuw jaar

We zijn in een nieuw jaar aanbeland. Ik wens iedereen in Westerveld een prachtig 2022! Weer een jaar erbij zult u misschien zeggen. Maar voor de gemeenteraad is het een bijzonder jaar. Op 16 maart zijn er namelijk weer verkiezingen. Bijzonder voor degenen die op de kandidatenlijsten van de verschillende partijen staan. Op de kieslijsten van collega partijen zag ik oud-gedienden, maar ook verschillende nieuwe gezichten voorbijkomen. Erg mooi om te zien dat er ook nu weer nieuwe mensen zijn die willen meedenken en meebeslissen om Westerveld een stukje mooier te maken. Het is toch altijd weer spannend hoe de inwoners van Westerveld zich uitspreken en of dit leidt tot die zetelwinst waardoor jij weer of voor het eerst in de gemeenteraad zitting mag nemen!

Voor de komende maanden betekent dit voor de zittende raadsleden een afsluiting van een vierjaarlijkse periode; een periode waarin we nog een aantal ‘losse eindjes’ en een paar grotere thema’s bespreken. En waarin we langzaamaan in de ‘campagne-stand’ komen.
Eind december begon de kerstvakantie voor de gemeenteraad. Aangezien we de meeste weken zo’n drie a vier avonden in de week met politiek bezig zijn, of het nou om raadsvergaderingen, intern overleg of werkbezoeken gaat, was het fijn dat de avonden even vrij te besteden waren. Lekker om eindelijk die ene Netflixserie te kijken waar vaak geen tijd voor is. Voor mij als Zwedenliefhebber was dat The unlikely murderer, over de nooit opgeloste moord op premier Palme in 1986. Een geweldig mooi gemaakte serie die je even helemaal terugbrengt in de tachtiger jaren. Een ander voornemen is helaas nog niet gelukt: het uitlezen van een vuistdik boek over 19e eeuw China.

Ook werden tussen kerst en oud en nieuw de namen van de ministers in het nieuwe kabinet bekend. Voor D66 een prachtig lijstje van beoogde ministers en staatssecretarissen. D66 Westerveld is trots dat we landelijk zoveel sterke namen kunnen presenteren. Voor mij persoonlijk is vooral de beoogde benoeming van Sigrid Kaag als eerste vrouwelijke minister van Financiën om naar uit te kijken. Op naar de uitvoering van het coalitieakkoord!

De raad in Westerveld gaat op 11 januari weer van start. Op de agenda staan de omgevingsvisie en de landschapsvisie. Als gemeenteraad gaan we in gesprek met inwoners die ons hun ideeën over de omgevingsvisie willen meegeven. De omgevingsvisie is een belangrijk document waarin we uitspreken wat voor gemeente we willen zijn. Verder spreken we met het college over hoe we als gemeente onze inbreng kunnen geven bij het opstellen van de landschapsvisie. Drents landschap gaat deze dit jaar opstellen.

D66 Westerveld is benieuwd naar de mening van de inwoners van Westerveld over thema’s die spelen. Laat van u horen via an[email protected]

Benieuwd naar onze standpunten en ons verkiezingsprogramma? Deze vindt u hier: