Kunst en cultuur

Cultuur is geen simpele vrijetijdsbesteding, maar van levensbelang voor de samenleving. Kunst en cultuur zijn niet alleen het fundament van onze beschaving maar de aanjager voor individuele en maatschappelijke ontwikkeling. Iedereen zou daarom moeten kunnen genieten van een breed aanbod van kunst en cultuur. Makers van kunst en cultuur verdienen een betere maatschappelijke positie en meer waardering. Zéker nu de coronacrisis de sector extra kwetsbaar heeft gemaakt.

Westerveld is een gemeente met een rijk cultureel karakter. Wij zijn trots op het Shakespeare theater, de Kolonie van Weldadigheid en de Hunebedden. Maar ook op ons brede aanbod van culturele activiteiten op kleinere schaal; van schilderkunst tot dans en zang. Westervelders van alle leeftijdsgroepen en achtergronden kunnen met kunst en cultuur hun talenten ontdekken en tot uitdrukking brengen.

Daarom is het belangrijk dat er voldoende aanbod is in omvang en variëteit. D66 wil dat de gemeente alle vormen van actieve beoefening van kunst en cultuur zo veel mogelijk bevordert. Hierbij vragen wij extra aandacht voor de jeugd. De gemeente kan een belangrijke rol spelen op dit gebied, bijvoorbeeld door het stimuleren van theaterbezoek, schoolconcerten, workshops en andere culturele activiteiten.

Ook vindt D66 aandacht voor activiteiten voor ouderen in het kader van de vergrijzing van groot belang. Wij maken ons zorgen over de eenzaamheid onder ouderen. Om die reden willen wij de activiteiten van diverse cultuur- en welzijnsorganisaties beter bekend en toegankelijk voor ouderen maken zodat een grotere groep mensen hieraan kan deelnemen.

Het bestaande cultuurfonds is een goed middel om vernieuwing en creativiteit op het gebied van kunst en cultuur te stimuleren. Wij willen dat dit fonds beschikbaar is voor projecten die een maatschappelijke meerwaarde leveren. Met het geld uit het cultuurfonds worden nieuwe initiatieven geholpen een goede start te maken. Hierbij hechten wij belang aan cultureel ondernemerschap. Activiteiten moeten zichzelf uiteindelijk kunnen gaan bekostigen, zodat gemeenschappelijke middelen weer gebruikt kunnen worden voor nieuwe projecten.

Zorg voor erfgoed

De gemeente Westerveld heeft een unieke combinatie van cultuur, historie en natuur. Denk hierbij aan de hunebedden, de Koloniën en de schaapskooi, maar natuurlijk ook het Holtingerveld, Dwingelerveld en Drents-Friese Woud. Een duidelijke taak van de gemeente is deze unieke elementen bereikbaar en beschikbaar te houden voor komende generaties. Het is van belang om onze monumenten in goede conditie te houden, zodat onze geschiedenis, verhalen en karakteristieke landschapselementen nu en in de toekomst beleefd kunnen worden. Naast het kennen van onze eigen wortels, is dit ook zeer interessant voor toeristen en andere bezoekers. De gemeente mag wat D66 betreft een nadrukkelijkere rol spelen in de samenwerkingsverbanden zoals Nationale Parken en daarin de belangen van haar inwoners en bedrijven duidelijker naar voren brengen. Te denken valt aan toegankelijkheid behouden en uitbreiden, eenvoudiger en zonder kosten toestaan van lokale evenementen zoals MTB tochten en Wampex

Belangrijke rol bibliotheken

D66 hecht veel waarde aan haar lokale bibliotheken en ziet kansen in het verbreden van het blikveld. De lokale bibliotheek heeft alles in zich om een centrum te zijn voor cultuur, onderwijs, welzijn en ondersteuning. Onze ambitie is om in samenwerking met de verschillende vestigingen te komen tot een betere invulling van deze rol. Ondersteuning is een belangrijk aspect hiervan; ouderen en laaggeletterden moeten bij de bibliotheek terecht kunnen om hun taal- en digitale vaardigheden te verbeteren. Goed kunnen lezen en schrijven is essentieel om mee te kunnen doen in onze samenleving. Wat dat betreft staan wij een taboedoorbrekend beleid voor, om daarmee te zorgen dat laaggeletterden beter in beeld komen.

Mensen die hulp nodig hebben bij hun administratie of digitale klussen zijn momenteel afhankelijk van vrijwilligers. Wie geen eigen netwerk heeft, staat vaak alleen. Wij willen dit veranderen door hiervoor ondersteuning bij de bibliotheek in te richten. Dit is voor veel mensen een laagdrempelige en toegankelijke plek, waar ze op een breed terrein terecht kunnen voor hulp. D66 vindt dat hiervoor dan ook vanuit de gemeente financiële middelen moeten worden verstrekt.

Wat u D66 ziet doen
• We verlagen de drempel voor het meedoen aan, en genieten van, kunst en cultuur voor alle inwoners door vergroten van toegankelijkheid en bekendheid.

• We beheren ons erfgoed zo dat het voor iedereen toegankelijk is en dat de geschiedenis beleefd kan worden.

• We doorbreken het taboe op laaggeletterdheid en ondersteunen bibliotheken om inwoners te helpen met taal- en digitale vaardigheden.
Hoe? Wij regelen de financiering van deze punten door een ander inzet van het welzijn & cultuurbudget.