Energie verandering

Bij de veranderingen van fossiele energie naar andere vormen heeft de gemeente geen eenvoudige rol. Via beleid of beheer van netwerken heeft zij weinig invloed terwijl de gevolgen van deze verandering voor de leefomgeving, inwoners en bedrijven groot zijn. Wat we als gemeente wel kunnen doen is zodanig beleid maken voor duurzame energieopwekking dat dit past bij de opgave én bij onze leefomgeving. Ook hierin laten we iedereen vrij maar niemand vallen. Wij ondersteunen inwoners en bedrijven bij deze verandering. Ondersteunen met organiseren en financieren van isoleren, financiering van energieopwekking, omvormen van fossiel gedreven bedrijfsmiddelen naar middelen op duurzame brandstoffen. Met alleen energieopwekking van zonnepanelen op daken en wind op zee redden we het niet. We zullen alle vormen van duurzame energieopwekking moeten aanpakken voor deze verandering. Dus ook warmte uit de diepe ondergrond en uit water, biogas en met in het landschap ingepaste zonneweiden en veldmolens. Daarnaast willen wij  een wijkgerichte aanpak organiseren voor het energieneutraal maken van woningen, zowel huurwoningen als koopwoningen. Daarbij gaat het om alle middelen voor duurzame energie en warmte opwekking. Per wijk kijken we wat de beste mix is. Voor huizenbezitters stellen wij een wederkerend fonds in voor het energieneutraal maken van hun woning zodat zij mee kunnen doen met de wijkgerichte aanpak. Het in te stellen wederkerend investeringsfonds sluit aan bij het Duurzaamheidsfonds van de Bank Nederlandse Gemeenten. Daarnaast zullen wij bij het instellen de expertise van deze bank vragen.

Wat ziet u D66 doen • We gaan per wijk met de inwoners en woningcorporatie om tafel om een concreet plan uit te denken voor energiebesparing en duurzame energieopwekking.

•We stellen een wederkerend fonds in waarmee huisbezitters hun eigen bijdrage bij energiebesparing en energieopwekking kunnen financieren. De hoogte van de terugbetaling is gelijk aan de huidige energierekening van de betreffende huisbezitter.
Hoe? Wij regelen de financiering van de stimuleringsregeling met een lening bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Afdekken van de risico’s gebeurt door het rentepercentage van de Bank Nederlandse Gemeenten ligt te verhogen bij leningen uit het investeringsfonds. Belangrijk dat de rente onder het marktconforme percentage ligt om deelname te bevorderen. De inzet van ondersteuning vanuit de gemeente voor de wijkplannen regelen wij met een andere inzet van bestaande medewerkers.