Leiderschap van nu en de toekomst

Wij willen zo snel mogelijk klimaat- en energieneutraal zijn als gemeente. Eind 2025 gebruiken we 30% minder nieuwe grondstoffen en vanaf 1 januari 2030 werken wij en onze opdrachtnemers circulair. Daarbij beginnen we met gemeentelijke gebouwen, beheer en onderhoud dat door, of namens, de gemeente of gemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt uitgevoerd. In onze aanbestedingen zullen wij circulair bouwen en beheren als norm stellen. Wij stimuleren en helpen de medeoverheden waar wij mee samenwerken zoals onze buurgemeenten zoveel als mogelijk om hetzelfde te doen.
Dit geldt voor het beheer van alle overheidsterreinen binnen onze gemeentegrenzen, dus inclusief de nationale en regionale natuurgebieden. Waar nodig zullen wij de provincie stimuleren dit te ondersteunen.

We stellen een wederkerend Investeringsfonds in voor ondernemers die hun bedrijf zelfstandig of in samenwerking met andere lokale/regionale bedrijven duurzaam, circulair en klimaatneutraal willen maken. Daarbij zijn voor ons agrarische ondernemers geen aparte groep maar vallen zij onder
ondernemers. Wij gaan over tot deze stimuleringsregeling omdat veel banken weigeren leningen te verstrekken voor deze omvorming. Het gaat om een roterend fonds dat voldoet aan de voorwaarden ter voorkoming van staatsteun.

Inwoners dragen kandidaten voor burgemeester aan en beslissen

Wij willen af van het systeem dat een burgemeester wordt benoemd zonder inbreng van de inwoners. De burgemeester vertegenwoordigt de inwoners en is als het ware ‘eerste inwoner’. Daarom willen wij dat inwoners meer inbreng hebben en dat kan binnen de bestaande regelgeving. Wij willen dat bij de start van de procedure inwoners actief gevraagd worden bij te dragen aan het functieprofiel van de nieuwe burgemeester.

Jeugd denkt mee met de grote thema’s in Westerveld

Ook onze jeugdige inwoners hebben belang bij invloed op de besluiten die wij nemen zodat hun gezichtspunt meeweegt. We nodigen jeugdige inwoners van Westerveld uit mee te denken met de thema’s die spelen. Zo zullen we de komende periode jongeren betrekken bij de ontwikkeling van plannen over de omzetting naar duurzame energie en woningbouw. Zaken die de toekomstige
generaties ook zeker aangaan. Daarom willen wij hen betrekken.

Wat ziet u D66 doen • We stellen een wederkerend investeringsfonds in voor ondernemers die hun bedrijf
duurzaam, circulair en klimaatneutraal willen maken.

• Inwoners leveren een actieve bijdrage aan het functieprofiel van de nieuwe burgermeester.

• We betrekken jongeren bij de ontwikkeling van plannen zoals voor duurzame energie en
woningbouw.
Hoe?
Wij regelen de financiering van het investeringsfonds met een lening bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Afdekken van de risico’s gebeurt door het rentepercentage van de Bank Nederlandse Gemeenten licht te verhogen bij leningen uit het investeringsfonds. Belangrijk is dat de rente onder het marktconforme percentage ligt om deelname te bevorderen.