Crisis Noodopvang in Ubachsberg

Proces besluit CNO locatie

Maandagochtend om 09:00 uur werd de fractie D66 Voerendaal geïnformeerd over het collegebesluit om een crisis noodopvang voor 250 asielzoekers vanaf 8 januari open te stellen voor de duur van anderhalf jaar tot 8 juli 2025. Gisteravond zijn wij als Raads- en commissieleden verder geïnformeerd door de betrokken partijen en daarna startte de bewonersavond voor de inwoners uit Ubachsberg (gezien de grote belangstelling worden er donderdag- en maandagavond nog bijeenkomsten georganiseerd). Duidelijk was dat bewoners zich overrompeld voelden en er werden zorgen geuit. We hopen en gaan er vanuit dat de zorgen van buurtbewoners goed opgepakt worden door de verantwoordelijke instanties. En dat er de komende maanden meer vertrouwen komt in de organisatie.

CNO Ubachsberg bewonersavond in gemeentehuis Voerendaal Beeld: Ruud Keijbets

Standpunt D66 Voerendaal

Als D66 Voerendaal zijn wij niet betrokken bij dit besluit, maar vinden wij het goed dat de gemeente Voerendaal het heft in handen neemt en niet wacht tot er een plek wordt aangewezen door de landelijke overheid. Er is een vluchtelingencrisis gaande in dit land en we hoeven maar de tv aan te zetten om te zien wat er allemaal speelt in de wereld. Deze wereldproblematiek kunnen wij als gemeente niet oplossen, maar wat wij wel kunnen doen is een helpende hand uitsteken naar mensen die dit nodig hebben. Wij vinden het belangrijk dat deze tijdelijke inwoners van Voerendaal op een goede en menswaardige manier worden opgevangen – 85% van deze asielzoekers zal uiteindelijk een Nederlands paspoort krijgen en ergens in Nederland een plek vinden. Dit is voor velen van hen een eerste stap in dat proces. Laten we ons vooral ook beseffen in wat voor een bevoorrechte positie wij ons in Nederland en in Voerendaal bevinden, dat we tijdelijk een grote groep asielzoekers kunnen huisvesten.

De komende periode zullen wij als fractie dit proces nauwlettend volgen en ons inspannen dat het best mogelijke resultaat voor zowel omwonenden als asielzoekers wordt bereikt.

Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op: