Veenendaal
Studentenstad

D66 Veenendaal staat voor Veenendaal Studentenstad. Op onze flyer kun je een aantal belangrijke stappen hier naar toe lezen. We staan voor gelijke onderwijskansen voor iedereen en een eerlijke kans op een woning. Veenendaal Studentenstad betekent echter veel meer…

Onze studenten op de lijst: Robin Palma (#4), Daphne Kroon (#10), Cas de Vries (#8) en Dennis Weijers (#6). Beeld: D66 Veenendaal

Veiliger, leefbaarder, bruisender

Veenendaal Studentenstad betekent volksvertegenwoordigers die zich inzetten voor studerende inwoners. Het betekent ook goed beleid dat Veenendaal veiliger, leefbaarder en bruisender maakt. We vertellen je graag meer over onze studenten op de lijst en onze standpunten die Veenendaal vooruit helpen.

Voor een inclusief en veilig Veenendaal

D66 staat voor een Veenendaal waarin je vrij bent om je leven te leiden zoals jij dat wilt. Om eruit te zien zoals jij wilt, te geloven wat jij wilt en te houden van wie jij wil. Dit kan alleen in een gemeente waarin niet wordt gediscrimineerd en waarin iedereen zich ook veilig voelt om zichzelf te uiten. D66 wil dat:

• het regionale discriminatie meldpunt optimaal gebruikt wordt. We willen dat de gemeente er meer aan doet om de bekendheid van dit meldpunt te vergroten. Daarnaast willen we dat het college van burgemeester en wethouders jaarlijks aan de gemeenteraad terugkoppelt wat er met de meldingen van dit platform is gebeurd.
  • de gemeente voortvarender meegaat met initiatieven voor de LHBTIQ+ gemeenschap. Voorbeelden van zulke initiatieven zijn het hijsen van de regenboogvlag of het organiseren van een pride walk.
  • dat de gemeente investeert in sterke wijkteams en (jeugd-)wijkagenten. Deze mensen zijn de ogen en oren van de politie op straat en het luisterend oor voor de bewoners van de wijk. Hierdoor weet de politie wat er speelt op straat en worden bewoners gehoord wanneer ze problemen hebben.

Voor een beter klimaat

Veenendaal heeft de ambitie om vóór 2050 energieneutraal te worden. D66 Veenendaal is in principe blij met deze doelstelling maar had liever gezien dat deze nog ambitieuzer was. We willen dat de gemeente concrete plannen maakt en tussentijdse doelen stelt om te zorgen dat we 2050 halen. Zo wil D66 dat:

• de gemeente jaarlijks verantwoording aflegt op Klimaatdag. Gemeente Veenendaal moet in meetbare resultaten (bijv aantal woningen aardgasvrij) presenteren wat er gedaan is om energieneutraal te worden vóór 2050.
  • inwoners van onze stad mee kunnen praten en profiteren van lokale initiatieven op het gebied van duurzame energie. Wij willen dat er sprake is van minimaal 50% lokaal eigendom bij duurzame energieopwekking op land.
  • Veenendaal koploper is op het gebied van circulaire economie. Concreet willen wij dat het aandeel hergebruikte materialen bij bouwprojecten significant groter wordt, dat huis-aan-huis-folders alleen bij ja/ja-sticker worden bezorgd, dat afvalscheiding gestimuleerd wordt en dat alleen apart betaald wordt bij restafval.

Voor een bruisende stad

D66 staat voor een Veenendaal waar altijd iets te beleven is, cultuur verbindt en de historie van onze stad zichtbaar is. We willen een gemeente die ondernemers vrijheid geeft en zich inzet om Veenendaal aantrekkelijker te maken. D66 Veenendaal wil:

• de levendigheid van ons centrum vergroten door meer recreatiegelegenheden toe te voegen zoals een bioscoop of nachtclub. Wanneer ondernemers zulke bedrijven willen starten in ons centrum zou de gemeente deze ondernemers de vrijheid moeten geven dit op te zetten.
  • meer evenementen in de binnenstad. Dit maakt onze stad levendiger. Daarnaast zien we graag meer verschillende soorten horeca in ons centrum.
  • dat de verschillende soorten bedrijven in de binnenstad meer gemengd worden dan nu. Dus winkels, lunchzaakjes, koffietentjes en sportgelegenheden in dezelfde straten, zodat er een meer aantrekkelijke, afwisselende en dynamische binnenstad ontstaat.

Lees meer over onze plannen voor Veenendaal in ons Verkiezingsprogramma of bekijk de Studentenflyer nog eens online.