Recht doen aan een bruisend Veenendaal

Maud bij de
programmabegroting 2023-2026

Beeld: D66 Veenendaal

Omkijken naar elkaar

Voor de opnames van de algemene beschouwingen mochten wij een filmlocatie kiezen. Ik koos voor het Ritmeesterterrein aan de Kerkewijk. Mijn opa werkte hier vroeger, net zoals honderden andere hardwerkende Veenendalers. Nu de hoogspanningskabels onder de grond gaan wordt dit terrein herontwikkeld. Zo’n historisch gebouw is door zoveel periodes gegaan met hoogte- en dieptepunten. Daar moest ik aan denken bij het schrijven van deze beschouwing.

Ook nu leven wij in een periode waarin er veel gebeurt. De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de klimaatverandering: het heeft zoveel impact op ons allemaal. Met sterk oplopende energiekosten, boodschappen die niet meer te betalen zijn en een hoge inflatie én dan zijn wij ook nog aan het bijkomen van de pandemie. De begroting voor 2023 kan niet los gezien worden van al deze ontwikkelingen.

Wat voor D66 Veenendaal belangrijk is, is dat wij het samen doen. Ook vanuit de positie van de gemeenteraad. Samen de schouders eronder zetten en helpen nu het zo hard nodig is. Kinderen die koud of niet douchen vanwege te hoge energiekosten, dat kunnen wij in Veenendaal niet laten gebeuren. Het is voor ons team dan ook vanzelfsprekend dat er 1 miljoen euro is vrij gemaakt voor Veenendalers in financiële nood.

Tegelijk moeten wij blijven investeren in een structurele aanpak om energiekosten te verlagen en klimaatverandering tegen te gaan. Dat het energienetwerk niet bestendig is voor de toekomst mag geen excuus betekenen om nieuwe klimaat-investeringen te staken.

Ons D66 team is dankbaar dat Veenendalers zelfs al hebben zij het zelf zwaar toch omkijken naar anderen. Dat zie je ook bij de opvang van vluchtelingen. Niet alleen zijn wij gastvrij voor Oekraïners maar ook voor Syriërs, Afghanen, Irakezen en mensen uit Ethiopië, de vluchtelingen uit ter Apel.

Terugkomend op de Ritmeestersigarenfabriek en kijkend naar de toekomst, zijn wij als D66 team in Veenendaal een partij die optimistisch is en hebben wij zin om dit soort gave cultuurhistorische plekken een passende bestemming te geven. Om creatieve broedplaatsen te maken, combinaties met startups en mooie woningen. Wij zullen dan ook scherp zijn op unieke plekken in Veenendaal die karakter geven aan ons Veen en waar wij trots op kunnen zijn.