Sociaal-liberale verkiezingsspecial GR2022

Op 16 maart 2022 gaan we in de meeste gemeenten naar de stembus. Voor een politieke partij als D66 betekent dat: kandidatenlijsten opstellen, campagneteams vormen, flyers drukken en de straat op. Na de verkiezingen leggen raadsleden de eed of de gelofte af, beginnen onderhandelaars colleges te vormen en staan de eerste debatten alweer op de agenda.

Een tijd vol politieke actie en spanning dus. Maar ook een tijd waarin D66’ers zich geconfronteerd zien met ontelbaar veel politieke keuzes. Wat schrijven we in ons verkiezingsprogramma? Welke standpunten zetten we op onze flyer? Met welke prioriteiten gaan we de onderhandelingen in? Steunen we het akkoord van het nieuwe college wel of niet?

Bovendien staat er veel op het spel. Van het verbeteren van de jeugdzorg tot het verduurzamen van huizen. En van het begeleiden van mensen naar werk tot het dichten van het democratisch tekort dat is ontstaan door allerlei intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar raad en inwoners weinig over te zeggen hebben. Bij dit soort vragen speelt ons gedachtegoed een grote rol. Sociaal- liberalen hebben als doel om vrijheid mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Maar hoe vertaalt zich dat naar de praktijk van de lokale politiek?

‘Dat is soms best lastig,’ horen we nog wel eens als we met de Mr. Hans van Mierlo Stichting workshops geven bij D66-afdelingen en vragen hoe politici en fractiemedewerkers het vinden om gedachtegoed toe te passen op lokale vraagstukken. ‘Wat is er nou ideologisch aan het nieuwe bestemmingsplan voor een wijk?’

Dat is de reden dat de Van Mierlo Stichting deze sociaal-liberale verkiezingsspecial uitbrengt. Vol interviews, beschouwingen en columns over hoe gedachtegoed tot leven komt in de lokale praktijk. Omdat het je kan helpen je koers te bepalen als lokaal actieve D66’er. En hopelijk, omdat het ertoe bij kan dragen dat in zoveel mogelijk gemeenteraden na de verkiezingen van 16 maart het sociaal-liberale D66-geluid klinkt.

We wensen je veel leesplezier! Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over het sociaal-liberalisme? Kijk dan eens op onze website, volg ons op social media, beluister onze podcast of neem een abonnement op ons tijdschrift Idee!

Coen Brummer
Directeur Mr. Hans van Mierlo Stichting

Met bijdragen van Afke Groen, Diederick Slijkerman, Dirk-Jan van Vliet, Josette Daemen, Laura de Vries, Martijn Visser, Sara Visser & Xander Prijs. En interviews met Nadia Arsieni, Jesse de Jong-Paalvast, Tobias van Elferen, Hanneke van der Werf & Joost Sneller.

‘Dat D66 Rotterdam een coalitiepartij is, remt mij als raadslid niet’
door Sara Visser

‘Elke euro die je in democratie steekt, is welbesteed’
Door Sara Visser

‘Als fractievoorzitter moet je aanvoelen wat de grote thema’s zijn’
Door Sara Visser

Waarom vind je wat je vindt?
Politiek is ideologie

Principieel is uiteindelijk het meest pragmatisch

Digitalisering is te belangrijk om niet aan de politiek over te laten

‘Het gedachtegoed zit toch altijd in je achterhoofd’