Podcast Appèl Aflevering 60: Hoe verdedigen we het recht op abortus?

Op deze pagina vind je de laatste aflevering van onze Podcast Appèl. Hier luister je alle afleveringen van Podcast Appèl.

Podcast Appèl

Aflevering 60: Hoe verdedigen we het recht op abortus?
De dreigende afschaffing van het nationale recht op abortus in de Verenigde Staten leidde wereldwijd tot grote onrust, ook in Nederland. Ineens stond de Dam weer vol met verdedigers van het recht op abortus, die zich zorgen maken over de gebeurtenissen in de VS maar ook over de groeiende anti-abortuslobby in Nederland. Volgens rechtshistoricus en mediacriticus Madeleijn van den Nieuwenhuizen is het dan ook van het grootste belang om voor het recht op zwangerschapsafbreking te blijven vechten. Maar dan niet met alleen maar praktische argumenten, zoals nu vaak gebeurt. In haar boek ‘Leven en laten leven’ dat vrijdag 17 juni 2022 verscheen, betoogt Van den Nieuwenhuizen dat het recht op abortus met betere, meer ideologische argumenten verdedigd dient te worden; argumenten die voor haar beginnen bij vrijheid. Hierover spreken we met haar in deze aflevering van Appèl.

Te gast:
Madeleijn van den Nieuwenhuizen,
rechtshistoricus en mediacriticus

Presentatie:
Daniël Schut en Afke Groen

Beluister deze afevering via Spotify
Beluister deze aflevering via Transistor.fm

Wil je meer afleveringen van onze podcast Appèl luisteren? Klik dan hier.

Beeld: Puck van den Berg