Idee 225 Een nieuw Europa

Een ‘Woodstock’ voor Europese politiek en een permanent burgerforum bestaande uit burgers van alle lidstaten. Dat bepleit hoogleraar Kalypso Nicolaïdis in deze nieuwe Idee die in het teken staat van de vraag: wat is er nodig voor een vrij, gelijk en democratisch Europa? En wat is de belangrijkste opdracht voor de nieuwe Europese regering op het gebied van onder meer migratie, klimaat, bestuur en burgerschap?

Maar het zomernummer biedt méér. Met Follow the Money-journalist Lise Witteman bespraken we de democratische kloof tussen ‘Brussel’ en burgers. Met docent en voormalig D66-wethouder Martijn Leisink (‘Politici zijn lastiger dan pubers’) spraken we over de grootste problemen in het onderwijs en de noodzaak voor meer verantwoordelijkheid bij de scholen zelf in plaats van de besturen. En cyberexpert Marietje Schaake gaf Idee toestemming voor een exclusieve voorpublicatie uit haar nieuwe, nog te verschijnen boek De Stille Coup.
De politieke luwte van de zomer is biedt wellicht de nodige ruimte en tijd voor wat ideologische inspiratie. Ik hoop dat deze Idee daarin voorziet.

Hieronder vind je een aantal uitgelichte artikelen. Wil je de rest van de artikelen uit deze Idee ook lezen? Neem dan een abonnement op Idee.

Woord vooraf
Suzanne van den Eynden

Voorpublicatie De Stille Coup
Marietje Schaake