Nieuw horecakader goed voor Utrecht

Utrecht is een fantastische stad. Daarom willen veel mensen hier komen wonen, willen bedrijven zich hier vestigen en willen studenten hier komen studeren. Ook ontdekken toeristen onze stad steeds vaker.  D66-lijsttrekker Klaas Verschuure: ‘Utrecht is onder andere zo aantrekkelijk door de gezellige horeca, door vele culturele voorzieningen en leuke evenementen en festivals. Bij een groeiende stad hoort wat D66 betreft ook een groeiend aanbod van horeca, festivals en culturele voorzieningen.’

Bruisende stad

Utereg me stadsjie daor gebeurt van alle haând, ’t bruis aon alle kaânt, in ‘t hartsjie van ‘t laând. Dat zong Herman Berkien 40 jaar geleden al. D66 wil dat dat zo blijft. We zijn dan ook blij met de uitbreidingsvoorstellen voor horeca in alle wijken. Zoals in Leidsche Rijn centrum, het Beurskwartier en het Stationsgebied. Over de nieuwe uitbreidingsmogelijkheden in de binnenstad is veel bezorgdheid over overlast bij een gedeelte van de bewoners. Daarom hebben meerdere fracties gevraagd om de nieuwe uitbreidingsmogelijkheden voor nu niet toe te voegen. De raad heeft aangegeven een gesprek te willen met belanghebbenden. Verschuure:  ‘Wij willen dan wel een gesprek waar alle belanghebbenden, zoals horecaondernemers en studenten, in vertegenwoordigd zijn.’

Gezellige horeca en volle terrassen

De nieuwe horecanota is uiteindelijk door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Voor D66 is het van belang dat Utrecht een gezellige stad blijft, met een balans tussen leefbaarheid en levendigheid. Gezellige horeca, fantastische evenementen en leuke festivals horen daarbij. De nieuwe horecanota, die aangenomen is door de gemeenteraad, maakt dit ook mogelijk. Verschuure: ‘Wij zijn blij met het toevoegen van mengvormen. Daarmee spelen we in op de maatschappelijke trends en behoefte. Wel willen we dat het gelijke speelveld tussen de reguliere horeca en de nieuwe mengvormen bewaakt wordt. Ook is D66 zijn blij met het nieuwe terrassen regelement. Hiermee wordt maatwerk eindelijk mogelijk.’