Niet te pinnig met pinnen.

Nu het voorjaar is gestart, wordt er weer volop gebruik gemaakt van de sfeervolle terrassen in de stad. Om overlast te voorkomen zijn de grenzen ervan bepaald met pinnen. Hierop handhaaft de gemeente streng. Wat D66 betreft moet deze handhaving wel met redelijkheid worden toegepast en moeten de sancties proportioneel blijven. Het ontnemen van een terrasvergunning voor langere tijd omdat iemand met een glas buiten de pinnen staat is dat volgens D66 niet. Daarom heeft D66 vragen gesteld aan de burgemeester.

D66 vindt het ontnemen van een terrasvergunning een zeer zware sanctie. D66- fractievoorzitter Klaas Verschuure: ‘Handhaving is belangrijk, maar moet ook redelijk zijn. Uiteraard moet de openbare weg vrij zijn voor passanten, in het bijzonder voor minder validen en kinderwagens. In het belang van de veiligheid moeten ook de hulpdiensten te allen tijde makkelijk kunnen passeren. Er moet echter ook oog zijn voor de menselijke maat. Sancties opleggen omdat iemand met zijn stoelpoot over de pin staat, of omdat iemand met zijn glas naast het terras staat gaan wel erg ver. Dat kan niet de bedoeling zijn.’

De sancties voor overschrijding van de terraspinnen lijken niet in verhouding te staan tot de overtreding. Verschuure: ‘Het is buitenproportioneel om een terrasvergunning te ontnemen, als er geen zware overtredingen zijn begaan. Als horecagasten zich deels buiten de pinnen begeven spreken horecaondernemers hun gasten hier over het algemeen goed op aan. Mocht een toezichthouder een gast toch buiten de pinnen aantreffen, zonder dat er sprake is van een ernstige beperking van de doorgang, dan zou er best enige souplesse toegepast mogen worden in de handhaving.’

Lees hier de schriftelijke vragen van D66.