Laat horecaondernemers ondernemen!

D66 vindt dat de gemeente er te lang over doet om het ondernemersdossier te ontwikkelen. Deze dienst moet er voor zorgen dat horecaondernemers hun zaken met de gemeente grotendeels digitaal kunnen afhandelen. Dat leidt tot lastenverlichtingen en minder regeldruk. De fractie stelt vandaag met de VVD vragen aan het college over de trage voortgang.

Digitale dienstverlening

D66-fractievoorzitter Klaas Verschuure: ‘Wij krijgen van veel horecaondernemers klachten over het ontbreken van deze digitale dienst. Doordat het personele verloop in de horeca relatief groot is, worden er vaak wijzigingen doorgegeven. Dat kost nu nog te veel geld. Als ondernemers een nieuwe leidinggevende willen aanmelden, betalen ze iedere keer 124 euro. Door dit te digitaliseren maak je dubbel winst: het wordt eenvoudiger en kan daardoor goedkoper.’

Trage voortgang

Ook VVD-raadslid Dimitri Gilissen wil dat de gemeente Utrecht zich snel aansluit bij het digitale ondernemersdossier. ‘Al in 2012 hebben we met de hele raad opgeroepen om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. We zijn nu anderhalf jaar verder en nog steeds moeten horecaondernemers iedere keer naar het loket toe. Dat kan en moet anders’, vindt Gilissen.

Lees hier de schriftelijke vragen.