Werk klantgerichter en efficiënter!

D66 wil dat de gemeente klantgerichter en efficiënter werkt. De afgelopen tijd heeft de fractie meerdere berichten ontvangen dat Utrechters een onjuiste WOZ-aanslag hebben ontvangen. Dit lijkt te komen doordat er geen goede administratie bijgehouden wordt. Zo krijgt een huiseigenaar een toegekend bezwaar in 2010 en 2011, wederom in 2012 een te hoge aanslag. Een ander ontving een aanslag terwijl deze het huis in juni verkocht had en al lang verhuisd was. Raadsleden Roelant Rollingswier en Gerda Oskam stelden naar aanleiding van deze berichten schriftelijke vragen.

De raadsleden willen weten van welke WOZ-waarde wordt uitgegaan op de peildatum. Op basis van één van de voorbeelden zou geconcludeerd kunnen worden dat telkens de oorspronkelijke waarde als uitgangspunt wordt genomen. Het zou efficiënter zijn als het uitgangspunt de waarde zou zijn, vastgesteld na de bezwaarprocedure. Ook wordt het college gevraagd wat het percentage van bezwaren is in zaken die te maken hebben met incorrecte administratie. En of de gemeentelijke basisadministratie is gekoppeld aan het systeem dat de WOZ-aanslagen verwerkt zodat bij verkoop en verhuizing de aanslag bij de juiste persoon terecht komt.

Lees HIER de schriftelijke vragen.