Vragen over Schrijvershuisje Giethoorn

Op verzoek van de ChristenUnie stond een brief van het ‘Schrijvershuisje Giethoorn’ en een reactie van de burgemeester op die brief op de agenda van de Politieke Markt van dinsdag 23 november, de behandeling is doorgeschoven naar 15 december.

Een bijzonder proces

Het proces rondom deze brieven wekt bij D66 veel verbazing op. In een brief van 19 juni 2021 van de Stichting Schrijvershuis Giethoorn aan burgemeester Bats laat de voorzitter van deze stichting zich behoorlijk aanmatigend uit over de ambtenaren van de gemeente. De ambtenaren zouden grof zijn, nooit (op tijd ) reageren op vragen, termijnafspraken niet nakomen, dreigen en krenken. De ambtenaren hebben gewoon hun werk gedaan. En hebben keurig aangegeven dat het bestemmingsplan/ beleid niet toestaat dat er in het schrijvershuisje overnacht mag worden.

Reactie
burgemeester

Hierop heeft de burgemeester persoonlijk op deze brief gereageerd en de suggestie gedaan om de gemeenteraad te vragen ander beleid  op het gebied van overnachten te realiseren.
Deze handelingswijze om voor één initiatief, het Schrijvershuisje Giethoorn, (hoe mooi ook) een uitzondering te maken, snappen wij niet.

D66 is van mening dat het ruimtelijke ordeningsbeleid van de gemeente best vrijer kan. Maar dan wel voor iedereen en niet voor (al dan niet door het college) geprivilegieerde groepen.
Lees meer in de vragen die we hierover gesteld hebben.