Bereikbare (zorg)voorzieningen

Voor een bevolking die gelukkig steeds ouder wordt, is het belangrijk dat zorg dichtbij huis kan worden georganiseerd. Er is al een tekort aan personeel en dat wordt alleen maar groter. Dus maken we een plan met de aanbieders en inwoners om ervoor te zorgen dat de zorg zo handig mogelijk kan worden georganiseerd: minder handen aan het stuur en meer aan het bed. We zijn voor een goede samenwerking tussen de zorg van de huisarts en van het ziekenhuis en voor het behoud van de polikliniek in Zierikzee. Om als professional goed je werk te kunnen doen, helpt de gemeente bij het vinden van geschikte ruimten.

Dorpen en buitenkernen

Ook in de dorpen en wijken zijn voldoende voorzieningen aanwezig. De gemeente heeft er een eigen gezicht en biedt zonodig ook hulp aan. Ook voor praktische zaken als een paspoort of rijbewijs, voor wie het lastig vindt om dit digitaal te regelen. De dorpshuizen zijn zoveel mogelijk open, ook voor activiteiten en we benutten kansen om er zoveel mogelijk functies onder één dak te combineren. We stimuleren zorgaanbieders om van de dorpshuizen gebruik te maken.

Ondersteuning vanuit de gemeente

De zorg – en (inkomens)ondersteuning die we als gemeente organiseren is doelmatig en menselijk. Iedereen is nodig. Of het nu in de zorg, de horeca of de techniek is. Of in de sportvereniging of als mantelzorger. We zetten daarom de talenten van mensen centraal. We helpen zo de mensen die het nog niet gelukt is om mee te kunnen doen, betaald of als vrijwilliger aan de slag te komen, of om een switch op de arbeidsmarkt te kunnen maken.

• de gemeente heeft in ieder dorp en/of wijk een eigen gezicht
  • we organiseren zorg dichtbij huis; behoud van polikliniek
  • we ondersteunen de samenwerking tussen zorgaanbieders
  • de zorg- en (inkomens) ondersteuning van de gemeente is doelmatig en menselijk