Goede bereikbaarheid

We stimuleren het gebruik van de fiets. Dat is gezond en schoon. We schaffen het parkeervignet voor inwoners af. Dat is duur en stimuleert autogebruik. De besparingen besteden we aan goede voorzieningen voor de fiets. We zetten in op slimme mobiliteit en stimuleren bedrijven om hun laadvoorzieningen beschikbaar te stellen voor burgers. We combineren oplaadpunten met lantaarnpalen. Om het aantal verkeersbewegingen van koeriersdiensten te beperken, ondersteunen we hen bij de realisatie van centrale afhaalplekken. En we ondersteunen het platform voor duurzame mobiliteit (SD op Weg) in haar verdere ontwikkeling.

We pakken vaker de fiets

We zorgen overal voor goede plekken om je (elektrische) fiets te kunnen stallen. We zien nu vooral knelpunten in Zierikzee. We maken daarom eindelijk werk van een degelijke stalling op het busstation in Zierikzee en aan seizoensgebonden en permanente plaatsen in het centrum. Met een prijsvraag dagen we iedereen uit om tot een geschikt ontwerp te komen voor een fietsvoorziening op het Havenplein. Bij de Dikke Toren realiseren we een fietsenstalling voor het hoogseizoen, in combinatie met een bezoekersinformatiepunt.

Openbaar vervoer en de auto

In aansluiting op de grote bussen voor snelle verbindingen over de lange afstand, werken we met elkaar aan een fijnmazig netwerk van gesubsidieerd en particulier (deel)vervoer. We geven daarbij actieve steun aan vrijwilligersinitiatieven, zoals de schoolbus in Zonnemaire en de buurtauto in Haamstede.

Om de doorstroming rond Zierikzee te verbeteren zetten we in op een 252 permanente extra ontsluiting via de Grevelingenstraat op de N59. Voor de parkeerplaats aan de Balie in Zierikzee maken we samen met omwonenden een herinrichtingplan. We verleiden de bezoeker van Renesse zoveel mogelijk de auto op het transferium te parkeren en maken het centrum in het hoogseizoen verder autoluw.

• we vullen de busverbindingen aan met kleinschalig (deel)vervoer
  • we geven actieve steun aan vrijwilligersinitiatieven
  • we zorgen overal voor goede plekken om fietsen te parkeren
  • we organiseren een prijsvraag voor het ontwerp van een fietsenstalling op het Havenplein