Klimaat & water

Het klimaat verandert. Het weer wordt heftiger (droogte, warmte) en de zeespiegel stijgt. Willen we droge voeten houden en ook op lange termijn nog prettig kunnen wonen, werken en recreëren, dan zijn aanpassingen nodig. We moeten met z’n allen klimaatbestendig worden.

We geven uitvoering aan de afspraken die hierover met andere overheden in de Zuidwestelijke Delta zijn gemaakt. Deze moeten ervoor zorgen dat de Delta waarin wij wonen als eerste ter wereld klimaatbestendig is. Natuur en economie zijn hierbij met elkaar in balans. We zetten ons in voor nieuwe vormen van kustbescherming en natuurontwikkeling voor de kust. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in haar ontwikkeling tot kenniscentrum op dit gebied.

Extreem weer & innovatie oplossingen

We bereiden ons voor op heftiger weer. We helpen boeren om te gaan met gebrek aan zoet water en de omslag naar kringlooplandbouw te maken. We ondersteunen burgers en bedrijven vanuit een centraal informatiepunt met raad en daad om de gevolgen van hittestress, droogte en wateroverlast te beperken. We ondersteunen het NME centrum in haar werk om scholieren, inwoners en gasten bewust te maken van thema’s als natuur, circulaire economie, duurzaam ondernemen en klimaatadaptatie. We staan open voor nieuwe ideeën en initiatieven van inwoners en ondernemers die een bijdrage leveren aan het verminderen van onze footprint, zoals bijvoorbeeld urban farming, wijktuinen en voedselbossen.

• we werken aan de eerste klimaatbestendige Delta ter wereld
  • we helpen boeren om te gaan met gebrek aan zoet water
  • we ondersteunen het NME centrum
  • we zetten in op nieuwe vormen van kustbescherming en natuurontwikkeling