Cultuur, sport & ontmoeting

Kunst en cultuur draagt bij aan wie we zijn. We stellen met de aanbieders en met de inwoners samen cultuurbeleid op, want dat heeft de gemeente nu nog niet. We bieden oefenruimten voor bandjes en startende artiesten. We realiseren het nieuwe Brogum en ondersteunen de initiatiefnemers bij de verdere ontwikkeling van het Cultuurhuis met subsidie. We ondersteunen de onderlinge samenwerking tussen aanbieders en werken zo aan culturele
broedplaatsen.

Sport

Sporten draagt bij aan gezondheid en verenigingen dragen bij aan ontmoeting en de leefbaarheid. We houden sportvoorzieningen up to date en verleiden verenigingen de krachten zoveel mogelijk te bundelen. We maken het leuker om in de buitenlucht te sporten door samen met gebruikers ook voor voorzieningen in de openbare ruimte te zorgen.

Ontmoetingsplaatsen

Om elkaar te ontmoeten zetten we de deuren van de dorpshuizen open. Bij de dorpshuizen realiseren we ook mogelijkheden elkaar buiten (coronaproof) te ontmoeten en we investeren in goede ventilatie. We versterken de ontmoetingsfunctie van het gemeentehuis, met flex-werkplekken en stellen ruimte voor verenigingsactiviteiten in avonduren beschikbaar. We realiseren in samenwerking met wijkbewoners en verenigingen een wijkcentrum voor Poortambacht en bouwen de ruilwinkel en jongerencentrum ForSD uit tot wijkcentrum in Malta. We realiseren meer
ontmoetingsplekken in de buitenruimte om te kunnen eten met vrienden of samen te sporten, bijvoorbeeld door te zorgen voor een veilig zwemgebied in de Argelohaven (zwaaikom) in het havenkanaal van Zierikzee. Samen met aanbieders, inwoners, vertegenwoordigers van verenigingen en kerken gaan we na wat we nog meer kunnen doen om problematische eenzaamheid te voorkomen en bestrijden.

• we stellen cultuurbeleid op
  • we ondersteunen de realisatie van Brogum en de aanbieders in het Cultuurhuis
  • we zetten de deuren van de dorpshuizen vaker open
  • we realiseren met inwoners wijkvoorzieningen in Poortambacht, Malta en in Noorderpolder