Goed bestuur

We staan voor grote uitdagingen op het gebied van water, klimaat, energietransitie en biodiversiteit. Dat vraagt om een goed en gedegen plan voor hoe we daarmee omgaan. Eén plan of visie dus voor de hele gemeente. Een plan waarin ook de dorpsvisies kunnen worden samengevat.

Communicatie en beslissingen

Voor een goede werking van de lokale democratie zorgen we ervoor dat de gemeente duidelijk en effectief communiceert. Bij ontwikkelingen die burgers raken, zorgen we voor goede procesbegeleiding. We gaan op tijd actief het gesprek aan. We helpen bij het onderlinge gesprek en leggen op een eerlijke manier de te maken keuzes voor. Dat doen we online en in fysieke bijeenkomsten. En dus niet pas aan het einde van het proces, maar juist van begin af aan. Om de betrokkenheid te vergroten passen we zonodig de vorm en plek aan de doelgroep aan. Soms volstaat de instelling van een klankbordgroep terwijl we juist bij een ander thema de stem van de inwoner doorslaggevend willen laten zijn en een referendum organiseren. Uiteraard zijn we open als het gaat om de keuze die we daarbij maken. Waar mogelijk geven we steun aan lokale media om over de politiek te berichten. We zorgen dat het leuk is om voor onze gemeente te werken. We beperken de inzet van dure adviesburo’s en investeren in de kennis en kunde van onze eigen medewerkers. Raads- en commissieleden kunnen rekenen op adequate ondersteuning. De burgerzaal van het Gemeentehuis laten we zoals deze is.

Lasten en subsidies

We willen dat de lokale lasten voor burgers en bedrijven zich rond het gemiddelde in Zeeland blijven begeven. De toeristenbelasting verhogen we niet. We zorgen voor co-financiering als burgers of bedrijven gebruik willen maken van landelijke of Europese subsidies. Voor het stimuleren van gewenst gedrag van onze inwoners en gasten zijn we voor positieve
prikkels in plaats van straffen. In de handhaving van regels zijn we professioneel, eenduidig en gastvriendelijk.

• we stellen een visie op voor het hele eiland, inclusief alle dorpen
  • we investeren in goede procesbegeleiding om de stem van burgers te vertalen naar plannen
  • de burgerzaal kan blijven zoals deze is
  • het gemeentelijke belastingtarief beweegt zich rond of naar het Zeeuwse gemiddelde