Onze inbreng voor de kadernota

Onze inbreng voor de kadernota

In de kadernota worden de algemene richtlijnen en plannen voor de komende jaren vastgesteld. De kadernota vormt daarmee ook de basis voor de begroting die in november wordt behandeld. Tijdens de vergadering over de kadernota krijgen de politieke partijen dus de kans om nog extra aandachtspunten mee te geven. Tijdens deze vergadering heeft D66 opnieuw aandacht gevraagd voor de jeugd. Uit onderzoeken blijkt dat het slecht gesteld is met het welzijn van jongeren, ook jongeren uit Schouwen-Duiveland. We hebben het al vaker gezegd, maar wat D66 betreft is het tijd voor een integraal jeugdbeleid. Dus niet incidenteel een project opzetten en daarna bij wijze van spreken het onderdeel jeugd weer afvinken, maar een breed, goed doordacht plan dat bijdraagt aan het welzijn van jongeren. Sport, kunst- en cultuur en met name het verenigingsleven, kunnen wat ons betreft daar een grote rol in spelen. We zullen daar op blijven hameren en waar nodig zelf met goede voorstellen komen.

Versterking democratische controle Gemeenschappelijke Regelingen (GR)

De gemeente Schouwen-Duiveland is voor de uitvoering van een aantal taken aangesloten bij diverse gemeenschappelijke regelingen (GR). Het gaat dan bijvoorbeeld om de Muziekschool Zeeland, de GGD, de veiligheidsregio, de samenwerking op het gebied van zorg & welzijn (SWVO) en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). In totaal besteedt onze gemeente bijna 20 miljoen euro aan deze regelingen. Dat is ongeveer 11% van de begroting van de gemeente.
De organisaties van deze regelingen hebben een eigen directie die rapporteren aan een bestuur. Deze besturen worden weer gevormd door de wethouders uit de aangesloten gemeenten. De wethouders leggen over hun inzet verantwoording af aan de aangesloten gemeenteraden. Hiermee staan we als gemeenteraad dus op afstand in de controle op de activiteiten die in een GR zijn ondergebracht.
Vanwege dit democratische gebrek is D66 nooit een warm voorstander van GR regelingen geweest. Landelijk heeft D66 zich ook ingezet om de rol van gemeenteraden in de wetgeving voor GR regelingen te versterken. De vernieuwde wet voor gemeenschappelijke regelingen biedt sinds enkele jaren de mogelijkheid voor gemeenteraden die bij een GR zijn aangesloten om een gezamenlijke adviescommissie in te stellen. Hiermee wordt de democratische controle versterkt. Zo’n adviescommissie komt er niet vanzelf. De gemeenteraden moeten hiervoor wel het initiatief nemen.

Voor de regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst hebben we dat nu gedaan. De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) is de dienst die voor onze gemeente de milieutaken uitvoert. Het belang van deze organisatie neemt de komende jaren verder toe en de gemeenteraad moest het plan hiervoor nu goedkeuren. De RUD moet worden versterkt en de organisatie wordt hiervoor uitgebreid met 40 medewerkers.  De kosten voor onze gemeente nemen hierdoor ook toe. Vandaar dat het ons ook goed leek om nu te pleiten voor de instelling van een adviescommissie en hebben we hiervoor een amendement ingediend. Dit amendement is aangenomen, dus daar zijn we blij mee! Nu maar hopen dat de andere gemeenten ons voorbeeld gaan volgen. In Goes, Borsele, Middelburg en ook in de Provincie hebben ze dat intussen gedaan.

Zit er nog muziek in de muziekschool?

Naast enkele andere partijen heeft ook D66 kritische vragen gesteld over de Muziekschool Zeeland. Financieel staat de Muziekschool Zeeland er niet goed voor en van het ambitieuze herstelplan dat een tijd terug aan ons is gepresenteerd, zien we maar weinig terug. We hebben daarom het voorstel van het CDA ondersteund om na het reces, op basis van een voorstel van het college het gesprek te vervolgen over hoe het verder moet met de organisatie van de Muziekschool Zeeland. Dat is nu urgenter dan eerst, want meerdere gemeenten zijn inmiddels voornemens om uit de GR te treden, wat de toekomst van de Muziekschool Zeeland onzekerder maakt. Om ervoor te zorgen dat we goed muziekonderwijs behouden, is het dus van belang om in gesprek te gaan over de mogelijke scenario’s. We hebben de wethouder opnieuw gevraagd om bij de voorbereiding van dit gesprek ook verenigingen, docenten en het onderwijs te betrekken. De wethouder zegde toe dit te zullen doen. We houden vinger aan de pols!

De vijfde wethouder; is die wel nodig?

Bij de bespreking van de zogenoemde kadernota voor de begroting 2025 hebben we geïnformeerd naar de stand van zaken in het organisatie-ontwikkelingsprogramma voor de ambtelijke organisatie. Hiervoor is op voordracht van de coalitie (LSD, SGP, CDA en Groenlinks) aan het begin van deze periode een vijfde wethouder aangesteld. Destijds waren er bij ons en andere partijen grote vraagtekens over of deze vijfde wethouder wel nodig is en die twijfel hebben wij nog steeds. We willen weten wat de stand van zaken is en wanneer en hoe inwoners en ondernemers de effecten hiervan zien. Wethouder Canters (LSD) zegde hierop toe de raad hierover in een afzonderlijke bijeenkomst te zullen informeren. We zijn benieuwd.