Onze inbreng tijdens de vergaderingen van maart

Steun voor plannen Burgh-Haamstede

De plannen voor Burgh-Haamstede hebben we ondersteund. We vinden ook dat de rotonde bij (de trappen van) Westenschouwen kan blijven. Ook vinden we dat het vrij-liggende fietspad in de richting van Westenschouwen gehandhaafd moet blijven. Bij de bespreking van plannen voor aanpassing van de Kloosterweg hebben we onze verbazing uitgesproken over het feit dat de kruising Maireweg-Badweg opnieuw gewijzigd zou moeten worden. Dat is een paar jaar geleden ook al gebeurd. Verder hebben we gevraagd om bij de uitwerking van de plannen ook mensen met een beperking te betrekken.

Herstelbesluit bestemmingsplan Renesse

Dit besluit gaat over het gebied tegen de duinen (tussen de Jan van Renesseweg, Duinweg en Scholderlaan) waar al decennialang recreatief wordt gewoond en verhuurd. De inzet van het college is om er een woonwijk van te maken. Recreatieve verhuur zou immers voor te veel overlast zorgen. We hebben om de rapportages gevraagd en hieruit blijkt dat slechts sprake is van een beperkt aantal klachten. Omdat er bovendien verwachtingen zijn gewekt, vonden wij dat het college coulant moest omgaan met het verlenen van overgangsrecht voor eigenaars die hun tweede woning recreatief willen blijven verhuren. Het amendement van LSD dat hierin voorzag hebben wij daarom gesteund. Wij hebben het college gevraagd om – gegeven de hele voorgeschiedenis – goed over het besluit te communiceren.

Nabetaling energietoeslag

Een ingewikkeld onderwerp. De inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm die in 2022 een energietoeslag hebben ontvangen van €1.300,- komen in aanmerking voor een nabetaling van €500,-. In onze gemeente konden inwoners met een inkomen tussen 120% en 130% van de bijstand in 2022 ook een toeslag van €650,- aanvragen. Om deze reden vonden wij het gepast dat ook zij voor een evenredige nabetaling van €250,- (de helft van €500,-) in aanmerking zouden komen. We ondersteunden daarom het initiatief van de PvdA dat hierin voorzag. We merkten daarbij wel op dat slechts een beperkt deel van de doelgroep tussen 120% en 130% van de bijstandsnorm in 2022 een beroep op de regeling heeft gedaan. Omdat je om voor de nabetaling in aanmerking te kunnen komen ook in 2022 een aanvraag had moeten doen, zou voor de nabetaling ook een aanzienlijk deel buiten de boot vallen. In reactie op het amendement dat we samen met de PvdA aankondigden zegde de wethouder toe om nog in 2023 met een aanvullende regeling te komen voor de groep met een inkomen tussen 120% en 130% van de bijstandsnorm. De verwachting is dat met die regeling dan een groter aandeel van de groep alsnog kan worden bereikt, want je hoeft hiervoor dan niet al eerder een aanvraag te hebben gedaan. We zijn dus positief over de toezegging van de wethouder. We denken ondertussen na over hoe we de doelgroep nog beter kunnen bereiken. Heeft u ideeën? Laat het ons weten!

Open fractievergadering!

Onze volgende fractievergadering staat gepland op 30 mei en daar bent u van harte welkom!

We zijn dan te vinden in Burgh-Haamstede. Heb je een vraag of wil je kennis met ons maken? Stuur een berichtje naar [email protected]!

We zouden het leuk vinden als jij aansluit!