Onze inbreng tijdens de raads- en commissievergaderingen in juni en juli

Commissies

Jeugdparticipatie

Het betrekken van jongeren bij het beleid op Schouwen-Duiveland is topprioriteit voor D66. Daarom hebben wij tijdens de commissievergadering aandacht gevraagd voor het vraagstuk hoe we de jeugd meer en beter kunnen laten meedenken over vraagstukken waar onze gemeente voor staat. Alle partijen waren enthousiast over deze oproep! De volgende stap: goede ideeën verzinnen en aan de slag!

Diversiteitsbeleid

Het is inmiddels een jaar geleden dat het diversiteitsbeleid is aangenomen. Helaas zonder Progress-pride vlag op 12 oktober, maar die strijd is wat ons betreft nog niet voorbij. Wij zijn blij dat het college aanstalten maakt om het beleid uit te voeren, maar toch zijn wij nog niet gerust op de uitvoering. In eerste instantie lijkt het er namelijk op dat het diversiteitsbeleid te breed wordt getrokken; straatinterviews waarbij zoveel mogelijk mensen worden gevraagd naar hoe zij denken over verschillen. Maar blijft er dan wel genoeg aandacht voor de minderheidsgroepen waar het uiteindelijk om draait? Of wordt de man die vindt “dat we tegenwoordig niks meer mogen zeggen in dit land!!”gelijkgesteld aan de transgender persoon die zich onveilig voelt? D66 zal kritisch toe blijven zien op het beleid en waar nodig met aanvullende suggesties komen.

Hotel of woningen

In Burgh-Haamstede liggen er plannen om aan de Noordstraat een hotel te bouwen. Nu het land kampt met een woning- en een stikstofcrisis ziet de D66 fractie echter liever dat bouwlocaties worden gebruikt voor woningen, in plaats van voor toerisme. In de afgelopen jaren heeft de betreffende firma zijn plannen meermaals moeten wijzigen. Jaren geleden zei het college dat er geen vraag was naar woningen dus kwam het bedrijf met het voorstel voor een hotel, maar nu is deze situatie gekanteld. Wij vinden het dan ook vervelend dat de betreffende firma in dit geval zijn bouwplannen opnieuw zou moeten wijzigen en begrijpen zijn frustraties. Desondanks overweegt D66 sterk om de voorkeur te geven aan woningen voor onze inwoners en zien wij liever dat de wethouder met de firma het gesprek aan gaat om te kijken wat er nog mogelijk is in deze ongelukkige situatie. Tijdens de volgende raadsvergadering maken wij een definitieve keuze.

Opvang vluchtelingen

D66 heeft opnieuw, in aanvulling op de PvdA en GroenLinks, gepleit voor de opvang van Oekraïners op Schouwen-Duiveland. Maar opvang alleen is niet genoeg; de gemeente moet wat ons betreft vluchtelingen en statushouders helpen om te integreren en participeren in onze gemeente. D66 heeft hiervoor suggesties gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar de gemeente Rotterdam waar statushouders een baangarantie krijgen. Krapte op de arbeidsmarkt + mensen die dolgraag iets willen bijdragen, zowel voor persoonlijke zingeving als voor de samenleving = een win-win situatie.

Parkeervignet

D66 in de media! Tijdens de Commissie Samenleving & Bestuur hebben wij aan de wethouder gevraagd om een beeld te geven van hoe de kostprijs van het Schouwse parkeervignet is samengesteld. Dit hebben wij gevraagd omdat wij kritisch zijn over het parkeervignet, omdat het autogebruik ten opzichte van fietsgebruik stimuleert.

Lees het artikel in de PZC (Parkeervignet is op Schouwen-Duiveland minder populair dan verwacht en geeft volgens D66 ook een verkeerd signaal af: het stimuleren van autogebruik).

Raad

Hotel aan de Noordstraat

Omdat wij liever zien dat de (schaarse) mogelijkheden om te bouwen worden gebruikt voor woningen, hebben wij tegen de uitvoering van de bouw van het hotel aan de Noordstraat in Burgh-Haamstede gestemd. Desondanks is deze motie aangenomen. D66 zal de komende jaren het college blijven stimuleren om haar woningbouwplannen uit te voeren en waar mogelijk uit te breiden.

Stikstofmaatregelen

De noodzakelijke en door de rechter afgedwongen stikstofreductie heeft een grote impact op vele boerenbedrijven, ook op Schouwen-Duiveland. D66 steunt de stikstofplannen van het kabinet, maar vindt ook dat onze boeren goed geholpen moeten worden in de overgang naar een bedrijfsvoering die binnen de kaders van de stikstofplannen past. Daarin wil D66 de boeren zo goed mogelijk ondersteunen. Dat is de reden waarom wij vóór de motie van de VVD hebben gestemd, die stelt dat de gemeente de zorgen van de Gedeputeerde Staten van Zeeland over de impact van de stikstofplannen ondersteunt.

Toegankelijke gemeente

De jaarrekening bevat het financiële huishoudboekje van de gemeente. Al in 2019 heeft D66 gevraagd om de jaarrekening te publiceren in een app, zodat deze toegankelijker wordt voor onze inwoners. Dit jaar is de jaarrekening voor het eerst gepubliceerd in een app en dat vinden wij een hele vooruitgang! Wel vindt D66 dat de app meer mogelijkheden biedt om resultaten ook veel meer met beelden te laten zien. Daarnaast wordt er wel heel veel tekst gebruikt; ruim 610(!) pagina’s. Dit kan dus nog toegankelijker, zodat het voor meer bewoners behapbaar wordt.

Aan de slag met Brogum!

We zien dat de gemeente moeite heeft om alle voornemens die zij heeft te realiseren. Er zijn veel wensen, maar te weinig handen om al deze plannen uit te voeren. D66 vindt dat er daarom duidelijkere prioriteiten gesteld moeten worden: ga als eerst aan de slag met plannen die al in de begroting staan zoals de vernieuwing van Brogum! Niet alleen goed voor een divers cultureel aanbod, maar vooral ook voor de doelgroep waar het eiland naarstig naar op zoek is: jongeren!

Update de strategische visie

Momenteel wordt de strategische visie van onze gemeente geactualiseerd. Deze visie is een vergezicht die richting geeft en de raad en het college inspireert in het creëren van idealen voor de toekomst van ons eiland. Echter, D66 vindt dat de huidige visie niet meer goed aansluit bij deze tijd. Het behouden en terughalen van jongeren naar dit eiland zou meer prioriteit moeten krijgen. De burgemeester heeft toegezegd al in het najaar dit op te willen pakken en daar zijn wij blij mee!