Onze inbreng in maart

Stijging haventarieven

De gebruikers van de haven in Zierikzee zijn geconfronteerd met een forse stijging van de haventarieven. Naar aanleiding daarvan kwamen enkele schippers inspreken in de commissie. Een ingewikkeld onderwerp, maar als je jarenlang verbeteringen in de haven niet doorbelast aan de gebruikers, dan weet je dat er vroeg of laat toch een rekening aankomt. De haventarieven zijn niet kostendekkend. De belastingbetaler draagt dus bij aan het gebruik van de havens door recreanten en beroepsvaart. Om daar een einde aan te maken heeft het college van B&W een tariefsverhoging aangekondigd. Die is dermate hoog dat de gebruikers daarvan steil achterover zijn gevallen. Dankzij een amendement is de tariefsaanpassing door een meerderheid van de raad weer even in de ijskast geplaatst. Het college is gevraagd nog weer eens de tarieven van andere havens op een rij te zetten om daarmee de marktconformiteit van de nieuwe tarieven voor onze havens te toetsen. D66 is daar niet voor, want die vergelijking maakt de kostprijs niet anders. Als er al een mogelijkheid is om de tarieven minder te laten stijgen dan zien wij meer kans in het aanwijzen van delen van de havens als dienst van algemeen economisch belang. Deze mogen namelijk buiten de kostprijsberekening blijven. We hebben samen met de PvdA gevraagd om daar nog eens naar te kijken, nu de plannen toch in de ijskast staan. De wethouder heeft toegezegd dat nog te zullen doen. In de zomer moet meer duidelijk worden.

Havenvisie

Het gesprek over de havens en de havengelden bracht ook aan het licht dat een duidelijk plan voor de toekomst van de havens ontbreekt. Wat willen we met de havens? Hoe gaan we inspelen op de energietransitie? En wat betekent de vergrijzing voor het aantal recreanten met een eigen boot? Wat willen we met verduurzaming? En hoe kunnen we het aantrekkelijk maken om in en van de haven te genieten? Om in delen ervan bijvoorbeeld te kunnen zwemmen bij warm weer? Of er gezellig aan te zitten? We hebben de handschoen opgepakt en het initiatief genomen met een motie het college te bewegen om met een nieuwe havenvisie voor alle havens te komen. De motie hebben we samen met Leefbaar Schouwen-Duiveland, VVD, SGP en CU ingediend en is unaniem aangenomen.

Sluiting poli ADRZ

Er is de laatste tijd al veel over in de media over verschenen: het ADRZ die de poli in de Victoriakliniek gaat sluiten. Vooral voor kwetsbare inwoners is dit een gemis. De hele situatie riep de vraag op wie er nu eigenlijk de regie heeft als het gaat om welke zorg door wie, waar geboden wordt? De discussie over het ADRZ maakt duidelijk dat deze regie ontbreekt. Tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor het feit dat het voor goede kwaliteit van zorg nu eenmaal handiger is om dit te organiseren vanuit een centrale plek. Zeker nu het aantal hoofden en handen dat voor de zorg beschikbaar is, afneemt, terwijl de zorgvraag juist toeneemt. Samen met de VVD hebben we dit onderwerp aan de orde gebracht en het voortouw genomen om een motie te schrijven. Hiermee hebben we de wethouder gevraagd om als gemeente zelf de regie te nemen en om aan passende oplossingen op maat voor Schouwen-Duiveland te werken. De motie is ook unaniem aangenomen. De komende tijd moeten we gaan zien hoe deze wordt uitgevoerd en houden we uiteraard de vinger aan de pols.

Jongerenparticipatie

Bij de behandeling van het beleid over bewonersparticipatie is wethouder Canters in de commissie door ons bevraagd op de participatie door jongeren. Uit de beantwoording bleek dat de wethouder wat ons betreft zich voldoende hard maakt om waar het kan jongeren zoveel mogelijk bij planvorming te betrekken. Wel vinden wij dat dit een blijvende inzet zou moeten zijn. Met andere woorden: de inzet om jongeren en jongvolwassenen te betrekken kan nu niet zomaar als afgehandeld beschouwd worden. Daarom hebben wij samen met alle andere partijen een amendement mede ingediend die de wethouder oproept zich hier blijven voor in te blijven zetten. De jeugd heeft de toekomst!