Verhogen leeftijdsgrens gratis lidmaatschap bibliotheek

Vandaag een kort blog over het verruimen van de leeftijdsgrenzen om gratis lid te zijn van de bibliotheek. In deel 1 heb je kunnen lezen over het onderzoeken van het gebruik van een rekentool voor mensen in de bijstand.

Net als veel mensen zien wij dat jongeren steeds minder lezen waardoor hun taalvaardigheid achteruit gaat. Ook hebben we in Schiedam een groot aantal inwoners die niet Nederlands als eerste taal heeft.

Jongeren onder de 18 jaar mogen gratis gebruik maken van de bibliotheek. Echter, vanaf 18 jaar moeten jongeren hiervoor betalen. Dit weerhoudt jongeren ervan om lid te worden van de bibliotheek en te blijven lezen. Daarom is D66 Schiedam voorstander van om de leeftijd tot wanneer jongeren een gratis lidmaatschap van de bibliotheek kunnen hebben te verhogen van 18 naar 27 jaar. Hiermee zorgen we ervoor dat jongeren, vooral degenen die Nederlands niet als eerste taal hebben, toegang krijgen tot boeken waarmee ze hun Nederlands kunnen verbeteren.

Wat gebeurt er nu?

Beeld: Zülfikar Güler

Ons commissielid sport, onderwijs en sociaal domein Zülfikar Güler heeft het gratis maken van bibliotheeklidmaatschap eerder besproken met de Bibliotheek Schiedam, die heeft aangeven hier een voorstander van te zijn. Dit heeft hij voorgelegd aan wethouder Zwang die aangeeft dit ook een goed idee te vinden en te onderzoeken wat de kosten hiervan zijn om te kijken of dit kan worden gerealiseerd. Ook komt er een pilot waarin gratis lidmaatschap wordt uitgeprobeerd. Dit is inmiddels ook openbaar aangekondigd door de wethouder.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zet D66 Schiedam zich graag in om het leven in Schiedam zo goed mogelijk te maken. Niet alleen in de raadszaal maar ook vaak daarbuiten. Dit kunnen we natuurlijk alleen doen met uw input. Hierbij dus ook de oproep om ons vooral te blijven benaderen!