Deur-tot-deur mobiliteit voor iedereen

Tot 2040 komen er in Noord-Holland 250.000 woningen bij. Deze woningen worden grotendeels in de buurt van OV-knooppunten gebouwd. Om onze provincie in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden is goed en betaalbaar openbaar vervoer essentieel. Openbaar vervoer gebruiken is niet alleen duurzaam maar houdt mensen ook in beweging, en dat is gezond.

Visie op publieke mobiliteit

De provincie maakt daarom een visie over hoe een goed OV-systeem er in de toekomst uit moet zien: de visie publieke mobiliteit. Dit wordt de basis voor toekomstig beleid.  Het concept-rapport is te lezen op de website van de provincie. Deze week is het besproken in de provinciale commissie ruimte. Ook gemeenten en andere stakeholders kunnen nog inbreng geven op dit concept.

Bushalte Oudewal - Beeld: ConnyvS

Wat is publieke mobiliteit? 

Publieke mobiliteit gaat over al het vervoer waarvoor reizigers niet een eigen vervoermiddel kunnen of willen gebruiken. Te denken valt aan treinen, bussen en buurtbussen, maar ook aan deelfietsen en deelauto’s. De provincie wil dat publieke mobiliteit overal in de provincie goed georganiseerd is. Het gaat daarbij niet om méér openbaar vervoer, maar om beter OV van deur tot deur.

Deze nieuwe visie is een uitwerking van het door het vorige college ingezette beleid in het Perspectief Mobiliteit dat weer uit de Omgevingsvisie 2050 komt. Naast de Actie-agenda Actieve Mobiliteit (lopen en fietsen) is er nu ook deze visie over deur-tot-deur reizen zonder eigen auto. Dit is gezonder, duurzamer en vergt minder ruimtegebruik. Dit realiseer je niet alleen als provincie. Daarom is D66 blij dat de provincie het concept ook afstemt met gemeenten en alle marktpartijen.

Beeld: D66

Stabiliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid

Wat D66 betreft zijn stabiliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van groot belang in publieke mobiliteit. D66-woordvoerder Nina Sophie Vroom is blij met de focus op de hubs en de verschillende wensen van verschillende groepen. Deze zijn aanzienlijk veranderd de laatste jaren. Het combineren van een plusnet met een basis- en een flexnet lijkt een goede oplossing, om ook in het landelijk gebied mensen van goed bruikbaar en betaalbaar OV te voorzien.

Aandacht heeft Vroom gevraagd voor twee doelgroepen: ouderen en minder validen. Dit zijn groepen die echt andere wensen en ook eisen hebben. De gedeputeerde zegde toe de toegankelijkheid van het OV voor mensen met een beperking zeker ook te willen waarborgen in de definitieve versie van de visie.

Daarnaast is de visie wat D66 betreft niet specifiek genoeg over bestemmingen en vraagt aandacht voor de bereikbaarheid van meer afgelegen toeristische bestemmingen. OV is een belangrijk instrument om toeristen en recreanten te spreiden over heel Noord-Holland. Dat kan ook in de definitieve versie nader uitgewerkt worden.

Beeld: ConnyvS

Nacht-OV?

Vroom is ook benieuwd hoe het ervoor staat met de pilot nachtvervoer? De visie schrijft over vervoer tussen 6 uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Maar hoe zit het met de ambitie om ook tussen die tijden thuis te kunnen komen? Het antwoord is hoopgevend: binnenkort komt er een voorstel voor nachtvervoer vanuit het college. Daarom is het geen onderdeel van deze visie.

Beeld: ConnyvS