Provinciale Staten vragen weer om een gezonde leefomgeving in de IJmond

In de Provinciale Statenvergadering van Noord-Holland is op 4 maart de situatie van de staalindustrie in de IJmond weer besproken naar aanleiding van een actualiteit: het rapport over gezondheid van de expertgroep gezondheid IJmond.

Actualiteit over advies TK

Deze expertgroep gezondheid is door het ministerie van I&W ingesteld om de gezondheidseffecten van de staalfabriek en de vergroeningsplannen te onderzoeken en de nationale overheid te adviseren hierover. Het rapport is toegezonden aan de Tweede Kamer. Twee provinciale partijen hebben daarop een actualiteitendebat in Provinciale Staten aangevraagd. Bijna alle partijen zijn het er over eens dat gezondheid van inwoners belangrijk is en zoeken naar politieke en juridische instrumenten om dit aan te pakken en/of de vergroening van de staalproductie te versnellen.

De weg naar groen staal

De afgelopen jaren is de angst voor de industriële vervuiling bij omwonenden van Tata Steel toegenomen en het vertrouwen in verbetering van de leefomgeving gedaald. Met recht wordt de schadelijkheid van de uitstoot benoemd in rapporten.

Er gebeurt zeker wel wat rondom Tata. De handhaving is aangescherpt. Er zijn en worden nog meer verduurzamingsmaatregelen getroffen. Er zijn onderhandelingen over maatwerkafspraken (bovenwettelijke maatregelen voor klimaat en gezondheid) vanuit het rijk. De provincie heeft in samenwerking met de gemeenten onlangs het Programma Tata Steel 2024-2030 geactualiseerd.

Metingen en rapporten

De D66 fractie volgt deze ontwikkelingen nauwgezet. Woordvoerder Krista Jansen: “Het is echt tijd dat gezondheid van omwonenden en werknemers van Tata Steel op 1 komt te staan. De effecten van Tata steel op de gezondheid moeten we goed in beeld hebben en goed meetbaar zijn. Echter, de expertgroep gezondheid IJmond constateert nu dat de werkelijke effecten van Tata Steel op de gezondheid van de omwonenden wordt onderschat. Erg zorgelijk.”
Daarom vindt ook D66 het belangrijk dat de provincie de gezondheidseffecten meeweegt in haar beoordeling van de groene plannen. Voor nu kan dat in de beoordeling van de concept notitie reikwijdte en detailniveau.

Krista Jansen - Beeld: KanikFotografie

De gedeputeerde gaat op alle zorgen en vragen van de partijen in en zegt toe al het mogelijke te doen. Provinciale Staten gaan in een technische briefing nader ingelicht worden over de juridische (on-)mogelijkheden van de problematiek.

Jansen vraagt de gedeputeerde om in de onderhandelingen over de maatwerkafspraken met het Rijk en Tata steeds de schadelijke gezondheidseffecten van de staalfabriek in te brengen. De gedeputeerde zegt toe, na aandringen van Jansen, over zijn inbreng in deze onderhandeling naderhand te rapporteren aan de Provinciale Staten