Nacht OV is hard nodig in Noord-Holland 

Provinciale Staten hebben op 10 juni een visie publieke mobiliteit vastgesteld waarin staat hoe mensen in de toekomst in Noord-Holland eenvoudig van deur-tot-deur gaan reizen met openbare vervoermiddelen en andere vormen van deelvervoer. D66 is positief over deze visie maar komt wel met 2 belangrijke aanvullingen voor OV in de nacht en voor sociale veiligheid. 

Openbaar vervoer in de nacht

Woordvoerder Emre Kanik vindt dat nachtvervoer op dit moment nog steeds in de gehele provincie tekortschiet: “In het weekend is het een groot probleem voor mensen die op een veilige manier vanaf uitgaansgebieden naar huis willen gaan. Het schiet zelfs zo erg tekort dat ze het op Texel maar zelf zijn gaan organiseren. Maar ook waar mensen ’s nachts naar hun werk moeten of gebruik moeten maken van een voorziening, zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis, is publieke mobiliteit niet altijd voorhanden.”
Samen met 7 andere partijen heeft D66 voorgesteld om dit toe te voegen aan de visie. Het voorstel is aangenomen: De provincie gaat ernaar streven om waar mogelijk een vorm van vervoer met publieke mobiliteit beschikbaar te hebben tussen 1:00 en 6:00 naar voorzieningen en belangrijke werklocaties. 

Station Santpoort-Zuid - Beeld: ConnyvS

Veilig onderweg 

In een studie die onlangs door Hogeschool InHolland, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft is gedaan, kwam naar voren dat de openbare ruimte is ontworpen voor mannen en dat vrouwen zich er onveilig voelen.
Samen met de VVD heeft D66 voorgesteld om het openbaar vervoer en de openbare ruimte veilig maken voor iedereen. Doelgroepen die zich onveilig voelen, zoals jonge vrouwen, kunnen daarbij betrokken worden. Kanik: “We willen voorkomen dat OV-hubs ongure plekken worden waar mensen niet graag willen komen en we daarmee onze ambitie om meer mensen in het OV te krijgen niet halen.”  Het voorstel is aangenomen.

Visie alleen is niet genoeg

Fijn dat een eerder D66 voorstel over kwetsbare doelgroepen in het ov verwerkt is in deze visie. Ook is D66 blij dat er wordt ingezet op beter OV met behulp van hubs en deelvervoer, punten die direct uit ons verkiezingsprogramma komen. 

D66 vindt het belangrijk om het aantal zakelijke (auto)kilometers landelijk met 8 miljard terug te dringen voor 2030 zoals in het klimaatakkoord staat beschreven. Daar is deze visie een deeloplossing voor. Kanik: “Er moet ook gewerkt worden aan het ontmoedigen van autogebruik. Of deze visie ook leidt tot minder autogebruik kunnen we pas beoordelen in de uitvoering en daar zullen we scherp op letten. Om mensen daadwerkelijk uit de auto in het OV te krijgen is er echt meer nodig dan deze visie.” D66 blijft dan ook pleiten voor meer investeringen in OV en fiets en het stimuleren van thuiswerken: een minder auto-centrisch beleid.

Emre Kanik - Beeld: ConnyvS