Vragen over uitbreiding Rumal

Als D66 Nederweert vinden we gezondheid en duurzaamheid erg belangrijk. Dit is ook vastgelegd in het coalitieakkoord ‘Samen Duurzaam Verbinden’ dat we samen met JAN en Nederweert Anders hebben gesloten. Hierin staat ook opgenomen dat onderzocht moet worden of de impact van de zware industrie aan Aan Veertien verminderd kan worden.

Het bedrijf Dutch Green Carbon, in de volksmond beter bekend als Rumal, heeft miljoenen euro’s opgehaald voor investeringen in de fabriek in Nederweert. Volgens het bedrijf wordt hiermee geïnvesteerd in nieuwe technologie, waardoor er beter gerecycled kan worden met duurzaamheidswinst op CO2-gebied.

Investeringen in duurzaamheid juichen wij van harte toe. We hopen dus ook dat dit ook merkbaar wordt door minder overlast voor de omgeving en minder verontreiniging van de lucht. Het bedrijf heeft echter ook een lange voorgeschiedenis met overlast, waarbij er op 6 februari 2018 nog uitgebreid over is gesproken in de gemeenteraadsvergadering. Hierdoor roept deze nieuwe ontwikkeling bij ons een aantal zorgen en bijbehorende vragen op.
Die vragen hebben we gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders.