Uw stem doet ertoe!

Volgende week mag u naar de stembus. Op maandag 14 en dinsdag 15 maart kunt u uw stem uitbrengen in De Pinnenhof en Haaze-Hoof. Op woensdag 16 maart zijn alle stemlokalen geopend. Let wel op: dit zijn soms andere locaties dan u gewend bent. Er is dit keer geen stemlokaal in het gemeentehuis maar in de sporthal. Ook kunt u stemmen in de oude brandweerkazerne op Budschop i.p.v. in de kerk.

Meer bouwen

Maar dan is nog de vraag op welke partij u moet gaan stemmen. Alle partijen willen meer woningen bouwen. Geen enkele partij is tegen fietsvoorzieningen in het verkiezingsprogramma. Niemand is tegen sporten. Maar wie is er echt voor? Dat is de afgelopen jaren wel te zien geweest. Onze wethouder Peter Koolen kwam met nieuwe woningbouwplannen: Klumpenstraat en Tiskeshook in Eind, de Peelwachter in Ospel, een 100-woningenplan voor Nederweert, nieuwe woningen op de plek van de oude brandweerkazerne in Budschop en meer starterswoningen op Leiverse Velden om maar een paar voorbeelden te noemen. En recent is nog de overeenkomst gesloten om de rotte plek op Staat te slopen en ook hier woningen te bouwen. Wat ons betreft komen er de komende jaren 500 nieuwe woningen bij in de gemeente: voor jong en oud, huur en koop, in alle kernen.

Ruim baan voor de fiets

Wij zijn ook de partij die steeds voorop loopt met fiets- en sportvoorzieningen. De besluiten zijn genomen: er komt een fietsbrug over het kanaal tussen Nederweert en Budschop, er komt een fietsbrug bij de McDonald’s en een tunnel onder de N275 bij Staat. Er komt een veilige snelle fietsroute naar Weert en een fietspad naar De Groote Peel. Laat ons komende periode zorgen dat deze plannen ook echt uitgevoerd worden. Net zoals er op nog veel meer plekken rode fietsstroken moeten komen, in alle kernen.

Iedereen moet
kunnen sporten

Vier jaar geleden waren we de enige partij met aandacht voor sport in het verkiezingsprogramma. We hebben gezorgd voor budget voor openbare sportvoorzieningen in de wijk. Daarvan is bijvoorbeeld het fietscrossbaantje in Budschop aangelegd. We zijn gestart met de vernieuwing en modernisering van Sportpark De Bengele, inclusief sporthal. We willen ook zorgen voor een goede toekomstbestendige gymvoorziening in Ospel en de (sport)verenigingen in de verschillende kernen weer op weg helpen na corona.

Transparante politiek

Deze week wordt u weer overspoeld met reclame van de politieke partijen in het Weekblad, net als de afgelopen weken. Er staan overal borden langs de kant van de weg. En waarschijnlijk heeft u al verschillende flyers in de brievenbus gehad. Wij vinden het belangrijk om juist ook buiten verkiezingstijd van ons te laten horen. U mee te nemen in onze overwegen en te laten zien wat we doen. Daarom zijn we vier jaar geleden gestart met de raadpraat. Elke raadsvergadering blikken we met u terug op de belangrijkste besluiten die we hebben genomen. We leggen uit waarom we voor of tegen iets hebben gestemd. We roepen niet dat het anders of transparanter moet, maar we doen het. Elke raadpraat kunt u teruglezen op onze website (www.d66nederweert.nl). We staan niet langs de zijkant te roepen wat allemaal slecht is, maar komen met eigen voorstellen. Ook die moties en amendementen kunt u op de website vinden. Dat is volgens ons de nieuwe bestuurscultuur waar we naartoe moeten: transparantie, verantwoording afleggen en constructief met voorstellen komen om zaken te verbeteren. Met respect voor elkaars mening.

Ga stemmen

Wilt u een gemeente met nog meer dieren in ons buitengebied, of vindt u 3,2 miljoen kippen en 250.000 varkens in onze gemeente ook teveel van het goede? Wilt u net als ons investeren in meer groen en bomen in de gemeente? Wilt u ook dat inwoners geholpen worden om hun huis te isoleren en verduurzamen, juist nu de energierekening zo hoog is? Uw stem doet ertoe. Ga stemmen en laat uw mening horen. Onze 17 kandidaten staan in de startblokken om ook de komende vier jaar voor u aan de slag te gaan: voor meer woningen, betere sportvoorzieningen, eerlijke belastingen, veilige fietsroutes, meer groen, goed onderwijs en nog veel meer. Kunnen we op uw stem rekenen?

Martin van Montfort
Lijsttrekker D66 Nederweert