Raadpraat 35 – Bescherm onze historische panden!

De raadsvergadering van 28 september 2021 was de eerste na het zomerreces. Zoals gebruikelijk blikken we ook dit keer samen met u terug op een aantal gebeurtenissen en thema’s van de raadsvergadering.

Bescherm ons
historisch straatbeeld

Het zal niemand ontgaan zijn dat pas geleden ‘pand Alda’ is gesloopt. We vinden het jammer dat dit is gebeurd. Het pand kon gesloopt worden omdat in het verleden nooit bescherming is geregeld. Zo had het pand geen monumentale status. Het college heeft gelukkig wel kunnen regelen dat de gevel in de oude oorspronkelijke stijl terugkomt in de gevel van de nieuwe supermarkt. Het karakteristieke aangezicht in de Kerkstraat blijft dus behouden.

Als fractie hebben wij een voorstel gedaan in de raadsvergadering om de oude panden in ons centrum beter te beschermen. Het straatbeeld van o.a. Kerkstraat, Brugstraat, Strateris en Sint Antoniusplein moet beschermd zijn. Zetten we daarmee het centrum op slot? Nee, ook dan is het nog mogelijk om panden te verbouwen, zonnepanelen aan te brengen of de straat te vergroenen. Ook sloop is dan nog mogelijk. Het verschil is dat de gemeente sloop dan wél kan tegenhouden van panden. Ook van panden die niet formeel een monument zijn. Wat bij ‘pand Alda’ dus niet meer mogelijk was.

We hebben opgeroepen om voorlopige bescherming te regelen. Helaas wilden de andere partijen liever wachten op nieuw beleid voor we met daadwerkelijke bescherming aan de slag gaan. We realiseren ons goed dat er in die tussentijd veel gesloopt kan worden. Helaas dacht een meerderheid van de raad er anders over. We hopen dat de wethouder snel aan de slag gaat met het nieuwe beleid. En dat er in de tussentijd niet meer oude panden voor de vlakte gaan.

Restauratie kapel
Klaarstraatzijweg

De kapel aan de Klaarstraatzijweg is een rijksmonument. Deze kapel heeft een hoge culturele en maatschappelijke waarde en is dringend toe aan restauratie. Deze restauratie kost €59.000,-. Tijdens de raadsvergadering hebben we ingestemd met een bijdrage van €15.000,- vanuit de gemeente. De rest van het bedrag wordt betaald door de Parochie O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen Ospel en bijdragen van provincie en de rijksoverheid. Het is mooi dat we samen een belangrijk stukje cultuur kunnen behouden.

Andere manier van
afvalinzameling

Vorige raadpraat hebben we al gesproken over de nieuwe manier van afvalinzameling. We zijn blij dat PMD (plastic, metaal en drankkartons) vanaf januari voortaan thuis wordt opgehaald in de hele gemeente. Ook ons eerdere voorstel om luiers en incontinentiemateriaal in te zamelen wordt vanaf begin volgend jaar uitgevoerd. Een gedeelte van de ondergrondse PMD-bakken wordt dan omgebouwd tot inzamelbakken voor luiers en incontinentiemateriaal.

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort & Kyll Bruijnaers
Raadsleden D66 Nederweert