Wel of geen randweg?
Deze vraag houdt Nederweert al jaren bezig. Maar die vraag was lange tijd niet helemaal eerlijk. Niets doen aan de N266 en N275 is namelijk geen optie. Een fietsbrug bij de McDonald’s en een fietstunnel bij Staat zijn hard nodig voor de verkeersveiligheid voor fietsers én voor de doorstroming op de Randweg Zuid. Een langgekoesterde wens is om Budschop en Nederweert beter te verbinden met een extra brug over het kanaal. Een betere, vooral veiligere, ontsluiting van McDonald’s en omgeving op de Randweg West is vereist. Er lag niet alleen een voorstel voor de aanleg van een randweg, maar ook een alternatief plan met punten die sowieso moeten worden aangepakt op de huidige wegen. Deze genoemde maatregelen zitten in beide plannen. Je kunt dus zeggen dat het nieuwe alternatief het absolute minimale is dat er moet gebeuren aan de N275 en N266.
Voor het gehele project (N266, N275 en Kanaalzone) is door de gemeente al 10 miljoen euro gereserveerd. De gemeenten in de regio en de provincie betalen ook mee. Met het huidige budget kunnen we het nieuwe alternatief uitvoeren. Om naast het oplossen van de knelpunten ook een randweg aan te leggen en de Kanaalzone te ontwikkelen is zo’n 24 miljoen euro extra nodig, bovenop het beschikbare budget. Dit moet de gemeente grotendeels of helemaal betalen. We hebben zorgen over de financiële gevolgen voor Nederweert bij de keuze voor een randweg. Moet de belasting flink omhoog om een randweg te kunnen betalen? Kunnen we andere projecten nog wel betalen? Denk bijvoorbeeld aan noodzakelijke investeringen in Sportpark De Bengele of het aanleggen van veilige fietsroutes. Wij vinden het belangrijk dat Nederweert een financieel gezonde gemeente blijft.
We hebben ook kanttekeningen bij een randweg dicht op de dorpskern die het buitengebied grotendeels afsnijdt van het dorp. Er is geen rekening gehouden met een rotonde bij De Treff. Die rotonde kan een ontlasting betekenen voor de Molenweg, die door deze randweg onveilig wordt. Voor fietsers zijn geen ongelijkvloerse verbindingen opgenomen. Het lijkt wel of er niet geleerd is van de blunder rondom fietsverkeer bij de aanleg van de Randweg Zuid, die we nu pas gaan herstellen.
Een randweg zien wij nog steeds als een grote kans voor Nederweert, maar dan wel een fatsoenlijke randweg én een betaalbare randweg. We zijn dus voor een randweg, maar zijn tegen deze randweg. We willen niet langer wachten met de maatregelen die we sowieso moeten nemen, zoals een fietsbrug bij de McDonald’s, een fietstunnel bij Staat en een extra brug over het kanaal. Deze knelpunten moeten na jaren wachten nu eindelijk eens worden aangepakt, daarom hebben we ingestemd met het nieuwe alternatief.