Reactie op speerpunten LLTB

De Limburgse Landbouw en Tuinders Bond (LLTB) heeft D66 gevraagd om het standpunt t.a.v. een aantal standpunten. Hieronder onze antwoorden.

Beeld: D66

Als er geen duidelijke keuzes worden gemaakt in het gemeentelijke energiebeleid, komt de (ruimtelijke) rekening automatisch bij de landbouw te liggen. Hoe ziet u dat?

Antwoord: De gemeente geeft uitvoering aan de regionale energie strategie. Elke gemeente heeft hierin een bepaalde opgave te vervullen. In het huidige regeerakkoord is de volgende zinsnede opgenomen: ‘Zonnepanelen op land staan we alleen toe, als multifunctioneel gebruik van dat land mogelijk is, bijvoorbeeld op rijksgronden’. Dit nieuwe beleid is nog niet verder uitgewerkt. Als lokale D66 fracties vinden we dat situationeel gekeken moet worden naar wat mogelijk is.
Draagvlak voor deze energietransitie is een belangrijk vertrekpunt, niet alleen bij agrarische ondernemers maar ook bij omwonenden. Een duidelijke keuze is voor ons ook de zonneladder. Daarin hebben daken en ongebruikte terreinen de voorkeur. Het gebruik van de zonneladder en draagvlak gaan wat D66 betreft hand in hand.

Water

Landbouwgrond neemt zo’n 95% van het hemelwater op en er stroomt 5% af. In stedelijk gebied is het ongeveer het omgekeerde. Waar zit volgens u het probleem?

Antwoord: Zowel op landbouwgrond als in stedelijk gebied is het van belang dat water zoveel als mogelijk opgenomen/verwerkt kan worden. Samen met Waterschap Limburg en de gemeentes in de hele provincie wordt hier gericht aan gewerkt met het Water in Balans programma van het waterschap. Landbouwgrond is kwetsbaarder voor erosie als deze niet bewerkt is, dus het is ook zaak om dit zoveel als mogelijk te voorkomen. Mits dit in de bedrijfsvoering past. In stedelijk gebied is er sprake van andere problematiek waar de gemeente een grotere verantwoordelijkheid heeft m.b.t. de riolering.

Natuur en Fauna

Hoe ziet het buitengebied van uw gemeente er over tien jaar uit? En hoe gaat u eraan bijdragen om dat te bereiken?

Antwoord: D66 wil in Limburg de mooie buitengebieden in stand houden, waarbij er nog beter samengewerkt wordt tussen gemeente en agrariërs om de natuur en met name de biodiversiteit te versterken (denk hierbij bijvoorbeeld aan pilots voor strokenteelt). Recreatie in dit buitengebied die niet ten koste gaat van de natuur of andere functies van het buitengebied stimuleren wij graag. Wij willen agrariërs praktisch ondersteunen bij de transformatie naar circulaire en natuur-inclusieve landbouw. Ook faciliteren en ondersteunen van initiatieven, gericht op duurzaamheid, verbreding en investeringen in de agrarische sector is voor ons van belang.

Economie en markt

Als we gezamenlijk schaalvergroting in Zuid-Limburg onwenselijk vinden, moeten we daar ook samen wat aan doen. Boeren en tuinders, maar ook de voedselverwerkers, inkooporganisaties, financiële organisaties en niet te vergeten de consument. Ook de provincie en gemeenten spelen een belangrijke rol; zij kunnen innovatie en kennisontwikkeling stimuleren en kunnen agrarische bedrijven letterlijk en figuurlijk ruimte bieden om zich te ontwikkelen. Hoe kan de gemeente hierin bijdragen?

Antwoord: Zoals ook bij de vorige vraag aangegeven, wil D66 graag samen met agrariërs werken aan een versterking van het buitengebied inclusief bijbehorende natuur en biodiversiteit. Hier maakt de transformatie naar circulaire en natuur inclusieve landbouw zeker onderdeel van uit, waarbij een gemeente, in samenwerking met provincie en landelijke overheid ondersteuning voor ondernemers kan bieden. De gemeente kan ook andere vormen van bedrijvigheid toestaan met behulp van vergunningen, wanneer agrarische ondernemers hun activiteiten willen uitbreiden. Belangrijk hierbij vinden we het voeren van keukentafel gesprekken met agrariërs om situationeel te kijken naar wat nodig is en hoe we agrariërs kunnen ondersteunen.

Verkeer

Landbouwverkeer is onlosmakelijk verbonden met het weggebruik in onze Zuid-Limburgse plattelandsgemeenten. Wij werken met de campagne Goed Gezien aan veilig verkeer in het buitengebied. Welke rol ziet u voor uw gemeente in het stimuleren van verkeersveiligheid?

Antwoord: De gemeente heeft hier voor wat betreft het gemeentelijk wegennet als wegbeheerder een grote rol en is verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Een goede en veilige inrichting van de weg zijn hier belangrijke voorwaarden voor. Zeker in het buitengebied, met toenemend recreatief fietsverkeer kan dit in het voor- en najaar tot problemen leiden. Wij waarderen de inspanningen, in de vorm van deze campagne, op dit vlak. Het scheiden van fiets en gemotoriseerd verkeer en het creëren van snelfietspaden door de hele provincie is voor D66 een belangrijk speerpunt.