Brandon Brom in actie voor huurders staatsliedenbuurt

Eind januari heeft de WOONstichting Gendt en Alvast de huurders in de Staatsliedenbuurt in Gendt laten weten dat hun huurcontract per 28 april aanstaande wordt stop gezet. Binnen 3 maanden moeten zij allemaal tegelijk hun huurwoning verlaten.

Dit zorgt voor een veel te grote vraag naar huurwoningen. Kan dat niet anders? Vraagt Brandon Brom – nummer 3 op de kandidatenlijst én huurder in de Staatsliedenbuurt – zich af. Hij ging vandaag zijn eigen buurt in om zijn buren in een brief te vertellen dat hij zich hard maakt voor een oplossing.

Brandon Brom - Beeld: Brandon Brom

Woningcrisis

Het is op dit moment in de huidige woningcrisis al lastig om als starter of jongere een woning te vinden in de gemeente Lingewaard. Als in één keer een hele buurt een nieuwe woning zoekt, wordt dat zo goed als onmogelijk. Dan zullen veel huurders tegen hun zin de gemeente moeten verlaten en verder van hun familie, vrienden en school of werk vandaan moeten gaan wonen.

D66 wil daar iets aan doen. Wij hebben hier vragen over gesteld bij de wethouder die hierover gaat: Johan Sluiter. De wethouder heeft toegezegd om in gesprek te gaan met de woonstichtingen en te zoeken naar een oplossing voor de huurders van de Staatsliedenbuurt.

Voor de lange termijn moeten er meer betaalbare woningen worden gebouwd. De afgesproken 50% betaalbare woningen (sociale huur, middenhuur en koopwoningen tot 340.000 euro) wordt niet gehaald. Ook hier zal D66 het college van wethouders van de gemeente Lingewaard op aanspreken.