Léon Dekkers

Léon Dekkers - Beeld: D66 Betuwe

“Mijn streven is te gaan voor een vergroting van de D66 fractie en bij voorkeur een deelname in het college.”

• 45 jaar
  • Breda
  • Bemmel

Precies 4 jaar geleden stelde ik me kandidaat als lijsttrekker namens D66 Lingewaard. De keuze om me volledig in te zetten voor D66 was een zeer bewuste, een keuze die ik nu opnieuw heb gemaakt.

De afgelopen raadsperiode was een op zijn minst niet saai. Zo was er een aanslag op het gemeentehuis en hebben we alweer een jaar te maken met een pandemie. Zaken die ook grote invloed hebben op de dynamiek van de raad. Ook in de fractie heeft tussentijds een wisseling plaatsgevonden. Toch is D66 er steeds in geslaagd vanuit de inhoud te werken en bij te dragen aan plannen voor Lingewaard. Ik beschouw het als mijn verdienste dat we als fractie altijd in gesprek zijn over plannen en ideeën met enerzijds de oppositie maar ook met de coalitiepartijen. Er is veel tijd geïnvesteerd in de goede relaties met alle partijen. Daarnaast hebben we steeds stevig ingezet op duurzaamheid, energietransitie, verbeteringen sociale domein, mobiliteit en cultuur en sport. Ons initiatiefvoorstel om te komen tot inwoneragendering heeft zelfs al geleid tot een eerste onderwerp voor debat.

Maar, ik ben nog niet tevreden. Er is nog meer te doen. Mijn streven is te gaan voor een vergroting van de fractie en bij voorkeur een deelname in het college. Daarbij wil ik inzetten op de thema’s die voor ons belangrijk zijn: duurzaamheid, mobiliteit en een gemeente waarin iedereen meedoet die dat wil. Ik heb heel veel zin om me hiervoor als lijsttrekker van D66 in te zetten.

Lingewaard is rijk aan vele mooie plekjes. Als ik dan toch moet kiezen zeg ik toch altijd maar, mijn tuin. De ruime tuin langs de Linge geeft ons vrijheid en rust samen met onze beesten.

Lingewaard staat voor de keuze welke gemeente het wil zijn. Gaan we groeien en zo woonruimte bieden voor de regio of durven we ook te zeggen dat het groen en ruimte ons meer waard zijn?

Als fractie heeft D66 altijd gestaan voor politiek vanuit ideeën en standpunten, we kijken naar de inhoud. Helaas komt het nog steeds te veel voor dat goede plannen geen meerderheid vinden om andere dan inhoudelijke redenen. Wij blijven staan voor de inhoud!

Individuele vrijheid met ruimte voor zelfontwikkeling binnen de kaders die we als samenleving mogen verwachten met oog voor mens, dier en natuur.

De boeken die me het meest bijgebleven zijn, zijn geschreven door Thea Beckman. In het bijzonder Hasse Simonsdochter.

Samen met mijn vrouw bezoeken we graag concerten. Zo hebben al veel grote namen gezien als Bruce Springsteen, Madonna, Michael Jackson, Image Dragons, U2 enzovoorts. Als de pandemie het toestaat gaan we in 2022 in ieder geval naar The Eagles en Red Hot Chili Pepers.