Schriftelijke vragen over toekomst Einsteintelescope

Naar aanleiding van het feit dat in de Tweede Kamer twee moties over de toekomst van het Nationaal Groeifonds werden weggestemd, heeft de fractie van D66 Limburg schriftelijke vragen gesteld aan het College van GS. De toekomst van het Nationaal Groeifonds is onzeker geworden: de nieuwe aanvraagronde is uitgesteld tot nader orde en de formerende partijen gaan bepalen of, met welke middelen en voor welk doel dit fonds al dan niet een toekomst heeft.

Dat heeft grote gevolgen voor de innovatie en ontwikkeling van de economie, het vestigingsklimaat en de toekomst van Nederland en Limburg. Dit geldt al helemaal voor de Einstein Telescope. Dat baart D66 dus nogal zorgen.

Voor Limburg is uitstel of afstel van het Nationaal Groeifonds een serieus en groot risico voor de toekomst van onze (kennis)economie en ons vestigingsklimaat. D66 roept het College dan ook op om dat signaal luid en duidelijk neer te leggen bij het Rijk en de formerende partijen.

De vragen die onze fractie heeft gesteld zijn hier terug te vinden.