Permanente uitbreiding Leidse terrassen

Leiden is een levendige stad en de horeca in de binnenstad heeft een belangrijke functie om de stad bruisend te houden. De afgelopen jaren had de horeca het zwaar door de gedwongen sluiting en de 1,5-maatregelen in verband met het coronavirus.

D66-raadslid IJsbrand Olthof maakt zich daarom al sinds het begin van het coronatijdperk hard voor de belangen van de Leidse horeca. Olthof: ‘’Onze horeca-ondernemers hebben het zwaar gehad. We moeten alles op alles zetten om ze te helpen; zij zijn het kloppend hart van de binnenstad’’.

Zo bracht hij met andere partijen in mei 2020 het pamflet ‘De Leidse Zomer’ uit, dat opriep tot een levendige en verantwoorde zomer met volop activiteiten. Ook kwam hij afgelopen jaren met meerdere moties om onder andere de terrassen tijdelijk uit te breiden zodat ze op anderhalve meter open konden.

Deze terrassen zorgen in combinatie met de winkels en markt voor een unieke beleving van de binnenstad. Dat is goed voor Leiden en dus pleit D66 er nu voor om de uitgebreide terrassen permanent te maken. Onder andere bij het Hooglandse Kerkplein en op de Nieuwe Rijn is hiervoor voldoende ruimte. D66-raadslid IJsbrand Olthof: ‘’De Leidse terrassen vormen de huiskamer van Leiden en door een permanente terrasuitbreiding wordt de binnenstad nog gezelliger en vrolijker. Onze horeca kan de extra ruimte goed gebruiken, dus laten we deze gouden kans benutten.’’