Gemeenteraad wil visie op Leids nachtleven

Een meerderheid van de Leidse gemeenteraad heeft opgeroepen een nachtvisie uit te werken voor Leiden. Steden als Utrecht, Den Haag en Rotterdam gingen Leiden daarbij al voor. SVL en D66 kregen een meerderheid van de fracties achter hun plan om tot een nachtvisie te komen. SVL fractievoorzitter Wiegand Bruss: “We zijn blij dat de gemeenteraad in grote getale voor het voorstel heeft gestemd. Eindelijk gaan we investeren in een bruisend perspectief voor het toekomstige uitgaansleven”.

Onlangs gaf de Nachtraad een aanzet tot een visie. Onder jongeren, uitgaanspubliek en liefhebbers zijn wensen en dromen over een bruisend nachtleven opgehaald. De Nachtraad deed daarbij de oproep aan het stadsbestuur om dit verder te gaan uitwerken. Deze handschoen is door SVL en D66 opgepakt en een meerderheid van de Leidse politiek schaarde zich daarachter.

D66 fractievoorzitter Sander van Diepen: “Leiden kent nu vooral een rijk kroegleven. Met de komst van de Wibar en daarna Kiki is daar verandering in gekomen. Maar wat nog mist is een visie op wat voor nachtleven de stad wilt.”

Voor het opzetten van de Nachtvisie wordt gevraagd om met bewoners, ondernemers en liefhebbers een visie met concrete maatregelen te ontwikkelen richting een bruisend en gebalanceerd nachtleven. Dit met ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en oog voor de balans tussen leefbaarheid en levendigheid.