Formatie hervat met D66, GroenLinks en PvdA

De formatie is hervat. Na de mislukte formatiepoging met GroenLinks en de VVD, heeft D66 in het belang van de stad direct overlegd met GroenLinks. Samen hebben de partijen besloten dat ze willen dooronderhandelen, nu met de PvdA erbij. Het informatierapport van Fleur Spijker en Rob van Lint gaf daar al eerder een opening voor.

Inmiddels is de nieuwe formatiepoging gestart. De partijen hebben een goede basis gelegd om er met elkaar uit te komen. Dat geeft vertrouwen. Voor D66 is het van onverminderd groot belang dat de Leidse politiek snel duidelijkheid biedt aan de stad. Inwoners, bedrijven en instellingen moeten weten waar zij aan toe zijn. Zij zijn gebaat bij helderheid over de politiek-bestuurlijke koers voor de komende jaren.

Formatiepoging 1.0

De formatiepoging met de VVD is helaas mislukt. De afgelopen jaren hebben wij als coalitiepartijen prettig samen gewerkt, dan is het teleurstellend als moet worden vastgesteld dat het deze keer niet lukt.

Na een serie intensieve gesprekken moest D66 echter concluderen dat gaandeweg het vertrouwen verdween om er met elkaar uit te kunnen komen. Dat had te maken met onderwerpen als (meer) cameratoezicht, geen autoluwe binnenstadmaatregelen, het afschaffen van opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers en een verplichte tegenprestatie voor mensen in de bijstand. Bij deze besprekingen zette de VVD het beeld neer dat dit stuk voor stuk zaken waren waar weinig ruimte in zat voor hun achterban. Ook wat financiën betreft was er sprake van een verschil in prioriteiten tussen D66 en GroenLinks enerzijds en de VVD anderzijds.

Dat leidde tot een dreigende breuk. Na een zorgvuldige afweging en pogingen om de boel toch bij elkaar te brengen, ontbrak het aan vertrouwen om een stabiel akkoord te kunnen sluiten. In zo’n geval is het beter om dat te erkennen en geen tijd verder te verliezen. De stad moet ervan op aan kunnen dat partijen met vol vertrouwen een collegeperiode in gaan. Als dat vertrouwen onvoldoende is, moet een andere weg worden ingeslagen.

Dat hebben we nu gedaan. D66 verwacht via deze weg een herkenbaar beleidsakkoord overeen te komen met GroenLinks en met de PvdA. We houden u op de hoogte!